Prosvetni glasnik
ИЗВЕШТАЈИ НАСТАВНИКА ОСНОВНиХ ШКОЛА
709
види како се лако и брзо заборави оно што се научи у данашњој основној школи у којој у настави иреовла/јује формализам. Ту вам је Немања син Карађорђев, Црна Гора је у Малој Азији, ио је именица, али је заменица, а коњ је глагол, 7 пута 8 = 24 итд. Не могу вам описати ону збрку појмова, којој се еамо морате чудити: откуд наста и како се начини!.... Но кад сам дошао у друге две продужне школе за ме је настало друго чуђење: откуд уснех врло добар и да ја иродужној школи морам да дам оцену 4! Еад сам доцније упитао наставнике: откуда то 1 како су то радили? један ми је од вих искрено признао овако: „Господине, и у нас би било као у жабарској, да смо ми радили ио ироиису као они. Ништа иреко године не може да се уради с њима, овако, са по једним часом недељно. Што науче једнога Четвртка, то до
другога забоЈзаве, па сад морате наново. И тако вам за једно исто предавање треба неколико Четвртака, а кад одбијете све Четвртке у години, кад се не иде у школу, мало их и остаје; и ништа не може да се уради. Но ми смо молили и ђаке и родитеље, те су месец дана редовно ишли у школу, те се ту научило то што сте видели, за тај месец дана".... У овим речима, господине миниетре, ја држим да лежи велико искуство: да се с једним часом недељно не може учинити ништа; да је боље да се уреди да ее место продужних школа отварају,. овако, курсеви од меееца или два дана. Па и они да буду опет више за понављање и утврђење онога што се научио у основној школи, но за нову наставу. 0 овим вам свршавам свој извештај о овогодишњој ревизији; са жељом, да вас они из године у годину уверавају, да наша народна настава иде све на вшне и на боље.
II. Г. Иосте Ивновика. иредавача; о школама у црноречком округу
Извршујући иаредбу господина министра да поднесем и општи извештај о свима шко^ лама које сам прегледао у црноречком округу част ми је изнети своје мишљење и назоре о нашим школама излажући их по овоме реду 1.) Начин рада. 2.) Успех. 3.) Наставни програм. 4:.) Уређење наших школа. -5.) 0 учитељима. 6.) Школска администрација п 7.) Школски падзор. 1.) Метод рада Прегледајући п оцењујући рад у 28 школа црноречкога округа и имајући пред собом рад од 39 наставника, имам довољно ослонца да могу изрећи свој суд о каквоћи тога рада. Одвајајући метод од успеха нашао еам ваљан метод код већине наставника. Еад бих се могао сложити са мишљењем: да мора бити нешто механизма у свима наставним предметима сем српског језика и ра-
чунице — као што држе многи учитељи онда бих могао рећи, да је метод рада у опште врло добар. — Мало има светлих изузетака код наставника који рационалним путем прибирају деци стварно знање из свију наставних предмета. Али и само код такових наставника наишао еам на стрпљење, на ону осведочену вољу ка раду — том првом услову за добар метод и ваљан успех. Нека би наставник имао најбоље теоријеко знање о методу и школином животу, он неће бити прави наставник ако није умео себе да савлада, већ је допустио да иргавошћу евоје нрироде подсеца жилице здравој настави! Најпогрешнији метод код поменуте већине наставника опажа се у рачуници, која има доста траљаву наставу и код оних наставника који еу оцењени и са добрим успехом ! Са задовољством бележим, да је ерпски језик добио у оиште најбољу пажњу. --