Prosvetni glasnik
7?2
ПЗВЕШТАЈИ НАДЗОРНИКЛ ОСНОВНИХ ШКОЛА
иначе, кад се вешто њиме руковати уме, може успешно настави послужлти. Рачун. — Да се помоћу овога предмета најбоље може доћи до сасвим правилног закључка, у колико је који наставник дорастао да одговори свима захтевима сувремене наставе, — миелим да је излишно доказивати. Руковођен овом мишљу, а опет тврдо уверен, да је рачун један од најважнијих предмета, како по својој вредности за практичан живот, тако и по своме одсудном утицају на умни развитак ученика, — ја сам овом предмету за време ревизије поклонио довољно времена, а и довољно пажње, и дошао сам до овог закључка. Да се рачун у опште предаје по програму методом развијава, и да је успех врло добар. Лепо је било видети, како су у већини школа дечица сигурно и врло брзо усмено а и писмено решавала замашне рачунске задатке, што кад се сравни са негдашвом методом и рачунањем, јасно нам преставља, да је новија педагошка струја имала врло успешан утицај на наше наставничке снаге. Овом лепом успеху из рачуна много је допринела рачуница за основне школе од Стев. Д. Поповића, која је пуна лепих и најразноврснпјих рачунских задатака за децу. Но и иокрај овако лепог успеха признати се мора да мањина наставника ипак има својих видних мана. Тако јасна је ствар, да задаци задавати деци треба да су приближни истини и практици у животу, па ипак се дешава да наставник задаје задатак: „купио сам 12 волова по 8 динара, колико сам свега дао?"! и овоме подобно. Други опет наставници још се нису сасвим отресли старе навике у начину задавања и израчунавања задатака. Ту вам се још може чути цванцик, риФ и чарш. пара. Еод истих наставника слабо је заступљена метарска система, нравило тројно слабо је и предавано, а разломци су им још од увођења свог у основну школу у оставци. На кратко, у старијим разредима остало је од овог иредмета доста необрађено, Ово
је но већој чести код оних наставника за које С1м мњења да им се по могућности даде само II. разред. Напослетку имам да кажем, да је се код ових последњих више обраћала пажња на писмено, но на усмено рачунање, док код бољих наставника обе су Форме подједнако заступљене. Цишре се у опште лепо пишу, само се креда много усправљено држи и сувише је зашиљена што све чини, да се написане цшре добро не виде. Због његове важности, обично сам испит овим предметом почињао. Земљоиис. — Овај је предмет доста добро предаван, но инак има и у њему доста неправилности. Уверио сам се, да на много места нису деца извођена у околину, штоје за осуду. Дртање карата на много ме је места задовољило. Шторија Срба предавана је различито и на много места није исцрпен сав материјал. Код неких је се наставника више обраћала палгња на новију историју на штету средње и старе, код других опет обратно. ВиограФије наших узоритих људи, што се предају у III. разреду, мислим да би требало више везати са историјом, а у предавању историје у IV. разр. требало би да се до појединости изучава новије доба, као пуно узвишених примера и врлина наших славних предака, а она два колико се могу, и то само најважнији њини моменти. Познавање ирироде. Овај је предмет у опште добро обрађен, но ипак се осећа разлика између наставника Учитељске, Вишеженске школе и осталих. Према овоме требало би да се за овај предмет израде добри учебници, јер треба имати на уму, да има доста наставника, који су доста неспремни из ове науке. Биље и минерали предавани су очигледно, само су од стране доста наставника задавата деци доста неподесна питања. Нега човечијег тела боље је обрађена, јер се доста наставника служило књигом; ,'познавање чо-