Prosvetni glasnik
834
ИЗВЕШТАЈИ НАДЗОРНИКА ООНОВНИХ ШКОДА
Г. Милорада Петрови^а, о школама у срезовима хомољском, звишком и рамском, округа иожаревачкога.
Наредбом од 1. Маја ове године, ПВр. 4978., одређен сам да нрегледам оеновне у ерезовима: хомољском, звшпком и рамском
у округу иожаревачком, о чему част ми Је иоднети господину министру извештај.
I, Бројно стање Цка Статистика свију школа, које сам прегледао, показује ове ци®ре:
в р е д и
у 1886-87. школској години
II.
III.
м -К И & !>»
IV.
и и
Продуж. школа
I.
II.
с в е г а
Н м н м
М" м м и м
-»1
Уписано у почетку године Долазило до краја године Било је на испиту Прелазе у старије разреде Понављају разреде Да сеиепитају почет. н. ш. год. Ослобођено од даљег школов.
584 502 472 190
85 69 60 19
294 50 7 56- 319 277 269 172 105 3 26
22 13 13 9 4
261 20
223 221 151 68 6 33
16 16 13
188 164 162 125 36 5 11
27 25 25 22 2
24 12 17 2 15 4
24 17 21 11 11 1
18
18
1394 1178 1146 640 536 25 126
179 140 135 74 70 1 6
1573 1318 1281 714 606 26 132
Одавде се види да највише ђака понавља први разред , а према томе да је и успех у том разреду најслабији. Ово се објашњава на првом месту тим, што еу то већином влашка деда, која једну годину морају да уче српски, на тек друге године да уче редовно и оетале предмете. Други је узрок само земљиште, јер та деца зими, кад је са евим ружно време, не могу ни да долазе уредно у школу. Трећи су узрок болести, већином епидемичне, које су у овој години на више меета владале. Овим се посдедњим може објаснити и она знатна разлика између броја уписаних ђака у почетку године и броја на иепиту, јер је од тих болештина доста деце и помрло, а доста и онеспособљено. Четврти је пак узрок, што су неке школе доцкан добиле наставнлке, или су због промене наставника морале рад прекидати.
Сви ови узроци могли су утицати и на етарије разреде, само у мањој мери, што се види из - напред изложеног нрегледа. У колико су деца била развијешф, у толико еу мање утицале горе поменуте сметње. II. Настава 1. Наука ХригиЛанска предавана је готово у свима школама по програму, и мало их има у којима није евршено еве што је програмом на поједине разреде распоређено. Ако су где поједини одељци из програма остали несвршени, узрок је или у том, што школа није радила редовно целе године или што су деца влашка, која кад ступе у школу не знају ни речи српски, те се највише времена утроши око учења српског говора. Где никакве сметње нису биле на путу напретку школском, ту је и у овом предмету ностигнут