Prosvetni glasnik

УИУТОТВО ЗА ПРЕДАВАЊЕ НОВОГ БУКВАРА

XVIII. »1еви и десни полукруг. Седите, децо! — Скрстите руке! — Пазите! Шта сам ово нацртао? Круг. Учитељ руком избрише горе и доле средину круга, те остану два полукруга. Је ли ово читав круг? (Показује на полукруг). Ннје. А је ли ово читав круг? (Показује на други полукруг). Није. Учитељ избрише један полукруг. Јесам ли побрисао цео круг? — А колико сам побрисао? Пола. Учитељ побрише све, па напише леви полукруг. Јесам ли написао цео круг? А колпко сам написао? Пола круга. Па како ће се звати, кад се оволико напише? Пола круга. То се краће каже иолукруг. Како се зове ова црта? Полукруг. Кажи ти ! Ти ! Учитељ избрише ово, па нацрта опет круг п побрише, те остану два полукруга. Како се зове ова црта? Полукруг. А ова ? Полукруг. Јесу ли оба ова полукруга једнака? Нису. На којој је страни овај полукруг? На левој. На којој је страни овај полукруг? На десној. Па како ћемо звати овај полукруг, што је на левој страни? Леви полукруг. А овај на десној? Деснн полукруг. Изиђи ти! Покажп леви полукруг! Покажи десни полукруг! Иди на место ! Дигните сви десну руку у вис! Скупите прсте! Правите леви полукруг! (Учптељ креће врх од штапа по ваздуху онако, како треба ученици да праве леви полукруг, а они гледајућц у штан вуку.) Хајде још један! Још један! Још један: Скрстите руке! Извадите таблице! Учитељ пише на табли полукруг. Узмите крнжуље! Правите исто онако као круг, само кад направите пола, а ви прекините! Учитељ обилази и пази да ученици почињу озго и да савијају на лево. * * * У читељ окрене таблу. На вој су наслпкани

Како се жање српом ? — Жањите! Како се држи левак, кад се сипа ? — Држите п сипајте ! Како се носи канта ? — Носите ! Како се пије из чаше? — Пите ! Од чега је срп ? — А левак ? — А чаша ? А канта? Покажп дршку у српа ! — У чаше ! — У левка! — У канте! Извадите таблице ! — Пазите да цртамо срп! ПГга сам ја нацртао ? Л.еви полукруг. Нацртајте! Шта сам сада нацртао ? Усправљену дебелу црту. Нацртајте ! Шта нам је овај полукруг, је ли дршка од српа ? Није, то је срп. А шта је ова дебела, права! црта ? То је дршка. Нацртајте још један срп! Још један ! Чптав ред српова!. . . . Овако треба цртати п чашу и канту и левак и т. д. * Пошто су деца научила да пишу п да цртају леви полукруг, онда треба цртатн десни иолукруг. Поступак ће бити исти: кратак разговор о дес. полукругу, цртање у ваздуху, цртање на таI блп; затим цртање ствари са десним полукругом. За ученике је интересантна репетиција оба полукруга. Треба донети чашу или цименту са округластом дршком па је стављатп у оба положаја, у којима ће дршка бити леви, па десни полукруг. После малог разговора треба окренути таблу, на којој су нацргане у та два положаја ове ствари: левак, цимента, чаша, срп, лопата, канта* И пошто један ученпк изиђе и покаже код свију слика где је који полукруг (леви и десни), онда их треба цртати.

Шта је ово ? — А ово ? Што ће људима срп ? А канта ? —

- А ово? — А ово ? А левак? — А чаша?