Prosvetni glasnik

СЛУЖВЕНИ ДЕО

за срез зајечарски г. Еосту ПиколиЛа, проФ. из Зајечара; за срез бољевачки г. Милоја ЂасиКа , суплента неготинске гимназије.

Напред пменованим надзорницима основних шкода министар просв. и цркв. послова издао је ово упутство: УПУТСТВО надзорницима основиих школа за 1393|94. школ. годину. Госиодине, По преддогу Глав. Просв. Савета, а на основу чл. 73. зак. о основним школама, одредио сам Вас за надзорника основних школа — јавних и приватних — у за ову школ. годину. Ваше главне надзорничке дужности побројане су у чл. 78. зак. о основним школама; с тога ћете, како поменути члан, тако и цео закон о основним школама, пажљиво проучити пре почетка повереног Вам посла. У колико би Вам требало још каквих објашњења и упутстава за правилније извршење надзорничке дужности, упућујете се на упутство надзорницима основн. школа за 1890Ј91. школ. годину, које је штампано у „Просв. Гласнику" за 1891. годину, стр. 284—290.. где ћете наћи све што би Вам могло устребати. Сви прописи у поменутоме упутству важе у главном и за ову школску годину, па с тога Вам се они овде и не понављају. Сем онога што се налази у самоме закону о основ. школама, а тиче се непосредно саме ревизије, и онога што се налази у упутству за 1891. год., налазим за потребно да Вам овде учиним само неке главније напомене, које се специјално тичу ове школске године и које Вам је потребпо знати при прегледању школа и оцењивању учитеља. 1. У течају 1891|92. шк. године прописани су и одобрени нови наставни планови и програми за нижу основну школу. По тим плановима и програмима ради се сада у основним школама, и Ви ћете се при држању испита по њима управљати. Како је овим новим наставним програмом смањена наставна грађа из многих предмета, то ћете се Ви у свакој школи уверити, је ли наставни програм из свих предмета потпуно свршен. Где бисте нашли да поједини наставници нису цео програм свршили или су поједине партије из њега изоставили или скраћивали, Ви ћете. пошто се уверите

зашто је тако рађено, узети то за отежицу при давању оцене, ако само разлози, са којих програм није у пелосги свршен, нису довољно јаки и оправдани, а такви су разлози на пр: распуштање школе за дуже време због какве заразне болести, краће или дуже боловање самих иаставника и т. д. У течају ове године многп су се наставници обраћалп министарству просвете с молбом, да им се одобри скраћивање програма из ових или оних разлога, али ни једноме оваква молба није уважена, већ им је наређено да се имају тачно програма придржавати и, у колико га не би могли довршити из буди каквих узрока, да су дужни то у своје време оправдати пред школским надзорнпком. Ви ћете се, дакле, такође према овоме управљати. Како прошде школ. године није било ревпзије у основним школама, то је важност ревизије за ову школ. годину од велпког значаја. С тога ћете Ви гледати да ревизију основ. школа, које су Вам поверене, извршпте са свом озбиљношћу, строгошћу и правичношћу, како би се јед^н пут могло добити поуздано мерпло о способности и раду свакога наставника посебице. 2. При прегледању школа Ви ћете имати на уму то, да су последњих година наше основне школе у многоме запуштене и да многи раднпци у њима ни из далека не оправдавају оно поверење, које им је, готово увек, указивано од стране државе. За то ћете Ви, поред прегледања и оцењивања рада и успеха у школи, обратити нарочиту пажњу и на то, да ли су наставници прави и истински учитељи и радници на пољу просвете п цивилизације и ван школе, па ћете ми о свем том поднети тачан извештај за сваког наставника посебице. 3. Ни једну школу не смете оставити непрегледану и ни једног наставника неоцењеног. Од овога се изузимају случајеви где је школа распуштена због какве заразне болести и т. д. И ако ове школ. године није било много премештаја учитељских у течају саме године, као што је то био случај прошле школ. године, Ви ћете ипак имати, може бити, у кругу своје ревизије и таквих наставника, који нису целе школске годпне радили у тој школи, било да су доцкан постављени, било да су ту из друге које школе у течају године иремештени. Без обзира на то, колико је који наставиик у којој школи радио, Ви ћете му дати оцену из рада у оној школи, у којој га о испиту затечете. Само ћете тачно забележити кад је почео рад у тој школи и где је ире тога и колико био,