Prosvetni glasnik
508
Најпосле да споменем, да у шабачкој гимназији влада добар поредак. По моме мишљењу има за то да се захвадп највише данашњем управитељу тога завода, г. Ал.екси Новаковићу, за кога се може рећи, да је на своме месту. Б. 0 Вишој Девојачкој Школи у Шапцу. Ова шкода отворена је, као што је познато, прошле јесени, и имада је с тога само први разред ове године. Ученипа је бидо 45. Успех њихов у разним предметима био је, могу рећи, добар, јер су 3 свршиде разред са одличним успехом, 18 са врло добрим, 32 са добрам, 7 са сдабим. Имао бих да учиним једну примедбу на учење страних језика. Неке ученице учиде су два страна језика као обавезне, и немачки и Француски. То је одвећ много почети учити у један мах два страна језика, а особито још без сасвим подесних уџбеника. Шта више, по нека је у^еница учида још и трећи језик, истина као необавезан, језик руски, Ту се мора повикати: №е дин! шлш! Напосдетку да истакнем код ове шкоде једну важну окодност. У овој шкоди бпдо је ове шк. године 10 наставничких снага, и то 8 наставника и 2 наставннце. Од ових 8 наставника сдужнда су 7-нца, који су сви наставници шаб. гимназије, бесилатно. То је појава, која сваку похваду засдужује, ади беспдатна сдужба не може дуго трајати. Ако бидо општина бидо држава не може пдаћати наставнике, па према томе ни тражити од њих највећу тачност у раду, онда је боље, да се са таком Бшодом не натеже. В. 0 лозничкој кижој гимназији. Пошто сам све време, с којим сам расподагао, потрошио на присуствовање при испитима у шабачкој гимназији и вишој девојачкој шкоди, могао сам у Л -Озници бити само на два испита, и то из рачуна у III разреду, и на земљопису у II разреду. На испиту из рачуна, који је предавао привр. управитељ г. Стаменковић, одговаради су ученици с много већим разумевањем, него на исииту из земљописа. Ученика је бидо уписано у I разред 25, у II 22, у III 19, у IV 3. Но четврти је разред затворен, пошто је остао само 1 ученик. Физикадни и хемијски кабинет има све најпотребније апарате. — За цртање требадо би набавити Хермесове прегдеде. По уверавању г. управитеља могу још напоменути: 1. Наставници су прешди сав нрописани материјад из сваког предмета. 2.) Прописани уџбе-
ници употребљени су за све предмете осим адгебре у III разреду, што се уџбеник није могао на време добавити. Рађено је по Мочниковој адгебри. 3.) Ред и вдадање ученика у овој шкоди може се сматрати за примеран, што сведочи казнена књига. 4.) Општи успех предази оцену „добар." 5) Наставници су за своје предмете спремни, и подеда предмета по спреми је и учињена. У овој гимназији нема предавача који дуго сдуже, а про®есорски испит нису подожиди. Ако у нашој отаџбини уз ведике гимназије и даље буду постојаде и нпже гимназије, такаједна нижа гимназија треба свакако и у напредак да буде у Лозници. у Београду 19. јула 1895. год. Гоеиодина Министра понизни Јов. Туроман с. г.
VIII. Извештај г. проф. Мих. Валтрови&а о крушевачкој гимназији, и о пара^инској нижој гимназији. Г. Министру иросвете и црквених иослова Одредбом својом ПБр. 6766. од 4. маја т. г., изволео је Господин Министар просвете одредити ме за изасланика на испиту зрелости у крушевачкој гимназији и за надзорника на годишњим испитима у истој школи и у параћинској нижој гимназији. 0 свему што сам по дужности својој видео и сазнао о школском раду и успеху у тим заводима, част ми је сад поднети Господину Министру извештај. Ночињем извештајем о испиту зредости, који је према прописаним правпдима отпочео 1. јуна, пошто су г.г. наставници били најпре спремили све потребно, а правилима наређено. Дужност пак своју изасданичку отпочео сам 2. јуна, јер сам се тбк првог могао да кренем на пут у Крушевац. Ред и рад на испиту зредости текао је саобразно правидима за испит. Питања из појединих предмета спремљена су била у потребном обиму и броју; пропитивање кандидата, оцењивање њихових писмених радова и одговора на усменим испитима, вршило се строго и разложно; испитни одбор трудио се сложно да изнесе и одржи у свему озбиљност и важност свога задатка и рада. Од једанаест кандидата један је због својих одличних оцена у VIII разреду гимназије сасвим