Prosvetni glasnik
ШКОЛСКИ ЛЕТОГГИС
515
две иростране собе и једну малу за наставнике. Од учида: шестар, троуго и неколико географских карата. Кад је иотребан глобус, наставница се служи бресквом, Преноручио сам јој, да се у недостатку бресака иосдужи тестијом; на тај би начин бар у свако доба године имада „гдобус." Општина је нримила на се да издржава ову школу, али по свему изгледа, да ово издржавање иде са великом натегом. Зграда, у којој је сада смештена школа, изложена је зими јаким ветровнма, те ако се мисли отварати и други разред, онда се мора тражити друга зграда. Чистоћа и ред у школи примерни су. Наставу врши: управница, једна помоћница и три хонорарна наставника гимназије. Управница предаје врло добро Земљопис и Рускијезик. За Немачки језик ваљало би поставити хонорарног наставника из гимназије. Женске радове предаје са врло леиим успехом помоћница, и у исто доба води бригу о реду и чистоћи у школи. Ова наставница заслужује најтоплије нрепоруке, јер она велика преданост школи и она брига са којом лебди над повереним јој ученицама, јесу од неоцељиве вредности по васпитну страну деце. — Остале предмете предавали су с лепим успехом хонорарни проФесори гимназије. По моме мшшБењу, за ову школу треба узимати, што је могућно више, хонорарне проФесоре гимназије, јер су ово већ израђени и извежбани наставници, а такви ће бити од много веће користи школи но новопостављени, нарочито женски. Само са повишавањем разреда морала би се придавати по једна наставница, којој би, поред женских радова, главни посао био: васпитна страна ученица. Ако би једна оваква школа тражила и веће новчане жртве, општина пожаревачка не би требала да их се клони. Јер добро уређена школа брзо би показала код млађег женског нараштаја лепе резултате не само у општем образовању, у коме смо данас тако оскудни, већ нарочито у васпитном погледу, у коме смо још оскуднијп. III Неготинска гимназија, са својих 5 разреда, снабдевена је довољно потребним училима, а није имала оскудице ни у наставничком особљу. Може се само приметити, да су за овакву једну гимназију сувишна два биолога. Распоред би био врло добар и потреба би наставе била задовољена, ако би место једног биолога, дошао један наставник анорганолог, те би на тај начин Хемија, Геологија и Минералогија добиле стручног нредавача. Данас ове предмете предаје паставник, који се у исто доба спрема за проФесорски испит из Математике, те се од њега и не може тражити, да са онаквом вољом предаје поменуте науке, какве би имао н. пр. један геолог-хемичар.
Наставници су предавали по прописаним уџбеницима и кретали се у границама одређених програма. Успех је задовољавајући, а п метод предавања код већине наставника нијепотребовао никакве критике; само је неким млађим наставницима примећено, да у сувишној ревности не излазе у својим предавањима ван граница гимназијске наставе. Унутрашњи рад у школи, чистоћа и администрација показују, да је управа школе у добрим рукама. IV Градиштанска нижа гимназија, благодарећи свагдашњем племенитом одзиву своје општине, долази у ред оних ретких наших гимназија, које се могу сматрати као потпуно снабдовене свима потребним школским училима. Поред тога, настава је ове годиие била поверена већином људима добре спреме и велике воље за рад, те сам код таквих нашао иврлодобар успех. На жалост, није све без изузетака. Из појединих предмета, нашао сам успех веома слаб. Што је још горе, приметио сам да су из неких предмета испитне оцене ђака одличне и врло добре, међутпм на колоквију се^показало, да је незнање њихово очајно., Наставници су нредавали по прописаним уџбеницима и довршили предавања по програму. Ред, чистоћа и дисциплина у школи показују да школом руководи опробан и енергичан управник. 11. августа 1895. год. У Београду. Господину Министру просвете и црквених послова понизни (Јава Урошевић с. Р. проФвсор В. Школе
X. Извештај г. проф. Милоја Влајића о учит. испиту у беогр. В. Жен. Школи. Госиодину Шинистру иросвете и црквених иослова. Актом од 10. маја ове године ПБр. 7162, изволели сте, Господине Министре, наредити да, као изасланик при учитељским испитима у Београдској Вишој Женској Школи, обратим пажњу на писменом испиту, да ли приправнице владају добро срнским језиком на писмено, а на усменом испиту, да ли имају потпуну спрему из предмета, који се предају у основној школи нижој и вишој; осим тога, да обратим пажњу на оне врлине, које мора имати учитељица основне школе, и да се према томе оцени морална зрелост учитељских приправница; напосдетку да се испити држе у свему према