Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ДЕТОПИС

645

15. Стеван Еолар, учптељ немачког језика, отпочео предавања почетком школске године. Из немачког језика, у П разреду (1. јуна), рад добар. — У VII разреду (10. јуна) радје одличан. — У У разреду (13. јуна) рад је одличан. — У VI разреду (16. јуна) рад је врло добар. Г. Колар је постигао, са својим слушаодима, жељени успех. Хвала му на томе. Али, морамо њему више него икоме другоме приметити за некоректно понашаве са ђацима на испиту: називајући их погрдним именима; зачикавајући их, претећи пм итд., итд. Г. Колар је предавао још латински језик у УШ разреду. 16. Анка Миланкови&ева, учитељица женског рада. И ако је изложба женског рада одређена за 18. јуна, инак је госпођица иаставница спремила исту раније, те сам и ја имао то велико задовољство да је два пута прегледам. Ио ученичким радовима слободан сам да верујем да је рад госпођице наставнице одличан и да њена спрема потпунце позиву одговара. Наставница је обратпла нарочиту пажњу на најглавније домаће потребе и на усавршавање наше домаће пропзводње. — Водећи рачуна о свему томе, као и о оној |приметној оданости, коју г-ђица Милапковпћева указује према својим ученпцама, и која је од врло велике важности по васпитну страну истих, слободан сам да изјавим да ова наставница заслужује најтоплију препоруку. Још неколико напомена, кад је већ реч о женским радовима. 1-во. Водити рачуна о женским радовима урађеним у једној школској години, и за то их заводити у нарочиту књигу. 2-го. Шаре за отпочетке пробрати између наших најлепших домаћих радова, — израдити што пре прегледе. Комбинишући те прегледе, створиле би се у појединим школама и нове шаре. 3-ће. Како се зна, да готово у свима школама и учитељице рада и ученице употребљавају за радове туђинске, често наказне, називе: то би требала што ире, у споразуму са Женским Друштвом, Академија Наука, мотрећи на чистоту нашега језика, да одреди називе појединим радовима и радњама и да пропише иравила за употребу истих. — Тако би тн називи, у року од неколико година, ушли у народ и постали би народни називи.

* * * Напослетку, да изнесем неколико тгредставака од стране целе колегије.

1-во. Водећи рачуна о садањем броју ђака као и о броју, којп се сваке године принавља, колегија предлаже да у Зајечару остане и даље цела гимназија. Тој њиховој жељи иде у прилог и то што је Зајечар на граници. 2-го. Да се у Зајечару или у околпни установи Виша Женска Школа, пошто има доста велики број женских ученица, које желе да стеку више образовање, а приступ у гимназију им је забрањен. 3-ће. Да се, што пре, израде опширни ирограмп из свију гимназијских предмета. 4-то. Да се, што пре, израде добри уџбеници за све предмете, а нарочито за оне предмете за које их нема никаквих. 5-то. Писање уџбеника Да буде путем конкурса. 6-то. Да се, што пре, изради стална термипологија за поједине науке и предмете. 7-мо. Психологија п Догика да се предају са 3 часа у УП разреду, а онај један час да се да општој историји у \ Т Ш разреду. В. Рад у трећој београдској гимназији Трећа београдска непотпуна гпмназија, на жалост, непотпуна је у много којечему ! Многи знамо, а и сваки се може лако уверити, да школска зграда не одговара многим хигијенским захтевима. Многе су учионице, и готово сви кабинети и хемијска лабораторија, смештене у мрачне собе — подруме —, које штетно утичу на дух и вољу ученпчку за рад. Поред тога, честа звоњења блиске цркве (звоњења за вечерње и честе пратње) прекидају започети рад у школи. И ова гимназија сноси исту немаштину у намештаЈу, училима, библиотеци, кабинетима итд., итд., као год и зајечарска гимназија. —Ако школа и даље остане у тим зградама (има их две), онда треба лекарски ирегледати сва одељења, иа нездрава и довољно неосветљена одмах затворити; школску башту проширити и дрвећем и цвећем засадити, те би, као мали парк, ђачком здрављу јако користила; још би требало, ако се томе не противе правила свете православне цркве, изместити звонару на супротну страну од цркве. Најбоље би било изместити ту гимназију из тих зграда, чија одељења не одговарају ни једном од хигијенских захтева. ПроФесорска колегија, изгледа, да је правплно састављена. Овај број наставника био би, како они сами веле, довољан, ако би се и седми разред отворио. * Да приђем сада те да констатујем једно врло жалосно стање односно посећивања школе. Пет наставника ове гимназије добили су вишемесечно, ако