Prosvetni glasnik

К 0 В Ч К Ж II и

651

помињу се они за нове језике. Реферат је обухватио пет свезака у којпуа се расирављају разна језикословна питања.

в) У прегледу програма износи се кратка садржина чланака из 8 разних гимназија и реалака. 3.

К 0 В Ч Е Ж И-а

ЛЕТОШБИ КУРСЕВИ ЗА УЧИТЕЈБЕ ОСНОВНИХ ШКОЛА.

0 великом школском одмору држата су два курса за учитеље осн. школа. Један је био у Краљеву, а други у Букову. Практична предавања из пољопривреде за наше учитеље су прека потреба и школска и државна. То није потребно нарочито ни доказивати. Корист је очевидна. Без икаквог коментарисања пустићемо оба извештаја са тих практичних предавања. . Извештај руковаоца курса у Краљеву гласи: Госиодину Министру Просвете и Црквених дела Према споразуму Господина Министра Просвете са госп. Министром Народне Привреде и претпису Господина Министра Народне Привреде од 10. јуна ове год. ЗБр. 1265 и од 26 јуна ЗБр. 2059. одржап је при овој школи петнаестодневни практични пољопривредни курс за учитеље основних шкода, и потписаноме је, као руковаоцу курса, част поднети о истом Господину Министру учтиво извештај у следећем: У историјском развитку народа запажен је један неоспоран Факт, да са културним напретком једног народа распу напоредо и све веће и разгранатије потребе и државе и појединаца. Да би се одржао здрав и правилан живот п државни и народни нужно је да са увећањем потреба иде упоредо и јачање привредне моћи народне, и да осећај увећаних потреба изазива жудњу за рационалнијом и јачом производњом. Србија је, може се рећи, чисто земљорадничка земља, и она ће, према својим економским и социјалним приликама, морати још дуго то остати. П баш у тој најглавнијој, и скоро јединој, привредној грани, јачање производње, што је ноторично а и статистичким подацима утврђено, не стоји ни у колико у правилној сразмери са разгранатим и увећаним иотребама народним. Између много других важних узрока, који одржавају ову абнормност у привредном животу нашег народа, један је и тај што је кадар школованих и

спремних пољопривредника веома незнатан према оној великој потреби да би могао успешно и брзо утицати на увођење рационалнијег рада у пољској привреди. Гешењем Господина Министра Народне Привреде, донесеним у споразуму са Господином Министром Просвете, да се ове године па и у будуће сваке године одржи практични пољопривредни курс за учитеље основних школа при овој школи и виноделско-воћарској у Букову, иде се на то, да се број сатрудбеника на унапређењу наше пољске привреде повећа. Спремни и заинтересовани за пољску привреду, учитељи основних школа, будући као део наше интелигенције у непосредном додиру са народом, покрај педагошко-хигијенских користи од школске баште, за поверени им подмладак, утецаће непосредно и у народу за увођење рационалнијег рада по гранама пољске привреде, за које су се на курсевима спремили. И ако они буду пренели сву ону добру вољу, коју су показали на овом првом курсу, у своју даљу делателност у народу, и ако им се ова још омогуКи сталношКу иоложај.а у месту у коме рад заснују, овај утецај биће и јак и благотворан,- и он ће, нема сумње, у кратком времену показати сјајне ресултате. Курс је отворен, после извршеног водоосвећења у учионици, 15. пр. м. у 7 часова у јутру, а завршен, по одржаним кратким испитима, 29. истог месеца у вече. За курс се пријавило и уредно га посећивало 33 учнтеља и 1 ђакон, Радомнр Кречковић из Ужица, који је био изаслат од стране ужичке иољопривредне Подружипе. Од изабратих редовних курсиста, који су имали права на дневницу по списку послатом из Минисгарства Народне Привреде од 12. јула КЗБр. 2193., нису дошлн тројица, и то: Светозар Стојковнћ учитељ из Мокре Горе среза Златиборског, Л.азар Јанковић из Жаркова среза врачарског и Цветко Радојичић учитељ из Ужица. На њнхова места Управа је, према овлашћењу Госп. Министра Народне Привреде од 12. јула ЗБр. 2193, уврстила као редовне курсисте са нравом на дневницу: Новицу Павловића учитеља из Лужница среза крагујевачког, Милету Станојевића учитеља из Ужица и 84*