Prosvetni glasnik
НАУКА И
ПАОТАВА
19
р
А :
Р Е Т
II
К5 Н 1_
ПРЕЛМЕТИ
VI
У 1У|17ШЈОШ
ТЈ ИЈОИЈХЈ 1|01
о
Наука вере
2
2
2
2
2
2
' 2
2
2
18
! Немачки језик
6
5
4
3
о О
3
3
3
3
33
Датииски језик
8
8
7
6
6
0
5
5
5
55
Франдуски језик
—
—
5
5
5
4
4
4
4
31
Енглески језик
—
—
—
3
3
3
а
3
3
18
Историја
—
—
2
2
2
2
2
2
2
14
ГеограФија
2
2
2
2
2
1
1
1
15
Рачуница
5
4
3
3
—
—
—
—
14
Геометрија и алгеб.
—
—
2
2
5
5
5
5
29
Природоиис
2
2
2
2
2
2
—
—
—
12
Хемија
—
—
—
—
—
—
2
2
2
6 |
Физика
3
3
3
3
12
Писање
2
2
—
—
—
—
—
.—
—
4
; Дртање
—
2
2
2
2
2
2
2
2
16
Свега • • •
27Ј27| 31 [ 32
32
32Ј 32
321 32
277 1
К овоме ваља додати сваком разреду ио 2 часа из гимнастике и по 1 до 2 часа из музике, п за гимназије и за реалне гимназије, У кодико прилике допуштају ни ови часови не треба да падну у сдободна поподна.
План за реалке') је (од 1884.) овај:
ПРЕДМЕТИ
Р А 3 Р В Д И
Свега 1
VI
V
IV
III
II
I
Наука вере
2
2
2
2
2
2
12
Немачки језик
6
5
5
4
4
4
28
Француски језик
6
6
5
5
4
4
30
Енглески језик
—
—
3
3
3
3
12
Историја
2
2
2
2
2
2
12
ГеограФија
2
2
2
2
2
2
12
Рачуница
4
4
4
1
—
—
13
Оишта аритметика. алгебра
—
—
—
* 5
0
к
21
Геометрија
—
2
2
( Ј
Природоиис
2
2
2
2
—
8
Физика
—
—
—
2
2
2
6
ј Хемија и минералогија
—
—
—
—
3
3
6
! Цртање слободноручно
2
2
2
2
2
2
12
Цртање геометријско
—
—
—
—
1
1
2
Писање
3
2
1
—
—
—
6
Свега
29
291 30
30
31|,31
180
Гимнастика и певаље као и код гимназија и реалних гимназија. Реалке примају у свој најнижи разред ученике, који су навршили десету годину, шш је до 30. септембра или 31. марта навртпују. Осим потребних знања за хуманастичне и реалне гимназије тражи се при ступању у реалку: знање врста речи, н>ихова подела_ и промена у онште, као и познавање просте реченице, напослетку основни рачунски видови са неименованим иименованим целим бројевима. Ове реадке нису потпуни заводи и не дају право на редовно студовање универзитетских и политехничких наука. С тога су из ових шкода и постале у већим градовима реадне гимназије иди су с њима спојене прогимназије иди реадне гимназије, да би г ) В. Л. ВаиттемГег, НапсЊисћ е4с. I В. II АМеПип#. Стр. 193.
ученпци могди касније у ове ирећи. Међутим сведочанство о испиту зредости и са ових (нижих) реалака даје права па једиогодишњу војну сдужбу. Према томе ове реадке одговарју у главном потреби средњега стадежа и сличне су по своме уређоњу грађанским школама у остадим државама. У свим заводима ученици могу бити осдобођени само од гимнастике и певања. Од пнтереса је забележити и разлику између гимназијских наставних планова од 1884. и 1893. год., да би се видедо, у ком се нравцу реФорме изводе. Најновијим наставшш пданом смањен је број латинских часова са 6, а грчкога са 2 часа, и то у вишим разредима; та два час-а грчкога језика додата су немачком језику (у обе секунде), а шест часова латинскога језика Француском језику (у обе терције, секунде и приме). Смањен је обим настави датинскога језика у сексти (уегћа с1ероиеп1ла су пренесена у квинту), а у VI. и V. је у наставу немачкога језика унесено и најважније из грчких, латинскнх и немачких сказака и слике из немачке историје до цара Виљема I. Из грчкога се језика писмена веџбања на часу не задају више од ТЈ II разреда. У ТЈ II. и I. историја се учи све до наших дана, а не само до 1871. као дотле'). Насгавни пдап за гимназије (и за реалне гимна.зије, који је према оном начињен) тежи свугде за што већом саморадњом и за што широм применом диалошкога наставног обдика, и сматра да је то једино правидно. Гимназијски наставни план и жели, да избором писаца и утврђењем граматичких задатака постигне што већу унутрашњу везу (концетрацију између појединих наставних предмета и наставних задатака). Писмени су задаци свугде са лектиром у најтешњој вези ; они су готово искључиво школски задаци. Што се тиче т. зв. ех!етрогаНа из странихјезика, постоји наредба, да им се при пресуђивању о зрелостп ученика не даје превага на штету ученикову*). Наставни пдан за реалке је у главном копија пруских уредаба. 0 спецпјадним одредбама, наставнога плана (инструкције) биће говора касније, када се буде извештавало о појединим предметима у гисенској гиназији. 2. Директори и наставници. Испитани кандидати, којима је допуштен практичан рад у школи, називају се асцесисти (Ассез8181;еп); по свршеној ') В. Ва реЛадодге &е ОГеззеп раг Р 1 . СоИагА, рго&звеиг а Г ТЈпггегзиб (1е 1;оиуап1. БоитаГп, ТуродгарМе <1е Сћ Рее4егв 1893. Стр. 25. 2 ) В. А. Ваиттегзиг. НапсЊисћ е1с I. В. 2. А. Стр. 196. 3*