Prosvetni glasnik

радња главнога просветнога савета

287

предмета: Српског језика и Рачуна. Из ових предмета испитаћете све ученике и при одговорима њиховим контролисати одене, које им је учитељ дао у ресултату годишњем. Ако на1)ете, да се одговори слажу с даним оценама, то ћете учитељу уписати у врлину, у савесност, јер је правилно оценио своје ученике. Ако пак нађете, да се они не слажу с оценама, онда је то знак немара, нетачностн, лабавости илп пристрасности учитељеве у давању оцена и пеноузданости знања данога деци. II што ово даље одсгупа једно од другога, то је горе. Гледаћете да деиу нигде не држите од два сахата без одмора. Ако је учионица тескобна, а деце и гостију много, Би не морате ни држати сву децу у школи, иего разред по разред, илп групу по групу. Само у почбтку п свршетку морају бптп сва деца у школи. За време одмора Ви можете разгледати зграду школску, поједина одељења, друге принадлежности, ишолску башту нтд. Том приликом известићете се н о другнм прнликама, које је потребно да сазпате о тој школи. После одмора довршнћете испнт нз осталих нредмета. За то време Ви можете преглодати и нронисе, цртеже, ручне радове женске и мушке. ако их има. За тим ће опет деца изићи на одмор и за то време Ви можете тражитн да раде каква телесна вежбања, те да видите је ли и како је предавана Гимнастика. Докле се деца одмарају, Ви можете с дотичним наставпиком распореднти књиге, које ћете дати као ноклоне испитне. Сад ћете позвати децу, да им саопштите ресултат пспита. Позовите их да устапу и да сви стојећи саслушају Ваш важаи суд п пресудну одлуку. Казаћете, зашто сте дошли и шта сте нашли. Али не прећутите да кажете јавно п отворено деци шта бисте још пожелели од њих и од њихове школе у опште. Оно је прво као награда за труд; ово је друго Ваша поука, упут, савет о томе шта п како у будуће треба да раде за све веће добро своје н папредак ове земље. Нарочито нагласите ученицима иослушност н ноштовање, које дугују н родитељима и учитељима и свима старијима; а међу њима самима истпчите љубав н међусоЗпо помагање. Нагласиге им, да је сад време за учење, и како се који узучи сад, тако ће му бити п после у целом животу. Помените им, да инје све једно ни роднтељнма, ни земљи овој, Отаџбинп п народу нашем, хоће ли онн бнти добри* или рђавп људн. Зато се онп п брнну о њима, да буду добри и срећнн. Ваш говор може запалити многу пскру V души дечјој, још пуној тајана, за све што је добро, а угаситн многу, која би била клица за много цгосветви гласник 1898 г.

зло и странпутицу. Нека се Ваш говор одлнкује од обичних предавања учитељевих. Кад то сврпште, оида раздајте маграде , раснустите децу за којн дан да се одморе и отпустпте их кућама. Сад ће остати у школи само иаставник и школски одбор или одређени одбориици. Управитељ, ако је школа подељена, долазц и као члан школског одбора; но, ако неће, не мора да прнсуствује давању оцена другпм наставницнма. Ви ћете сада прво прегледатп школске књиге и запнсннке, и то: 1. „Дневник" или Записник годишњих оцена н изостанака. Ту се уверите јесу ли изостанци уредпо бележенп и јесу ли оцене даване свакога месеца; 2. „ Казненицу" илп Запнсник кажњених ученика. Овде се парочито уверите, да ли се наставнпк нпје служно недопуштеним казнама и има ли их много; 3. Заиисник рада преко године. Ово је наређено у току оие годпне н многи су тај распис доцнпје добплн. Уверите се када је то било и како је вођен до краја године. Из њега ћете и Ви најбоље видетн, докле је наставиик дошао из појединих предмета. Многи наставнпци сматрају ово за терет, али је ово највећа потреба не само учитељу за његов преглед и упут, него и надзорпику за његову уверу п месноме управитељу 5 (илп директору), да би могао контролисати рад поједннпх наставцика и знати кад је шта предавано. 4. Заиисник личних особина дечјих. Ово је повниа у иас. II ово је наређено у току ове године. II овај су распис многе школе добиле доцкан. Али то не мари. То нпје сметало, да се све личне особине дечје попишу и после расписа. Главно је ово: ко је ире забележио лнчне особине појединнх ученика, онје иосле имао више времена да прати њихов развој и бележи ноједине цртице из живота њихова, а ко је после, он је мање времена имао за студију и даље забелешке. Многим учитељима било је нејасно како ово да воде. Минпстарство намерно нпје хтело да даје никаква упута и прописује неке шаблоне за ово, пего је оставило самим наставницима да мисле о овоме и воде по своме нахођељу. Зато ћете овде наићн на највећу разноврсност. Зато јој немојте замерити, но с:1мо по своме нахођењу цените, у колико је паставнпк овде ударпо правпм путем; 5. Сиисак (пнвентар) нам,ештаја п учила школских; 6.' Сиисак књига у књижници школској, ако је један учитељ;

38