Prosvetni glasnik

К 0 в ч

Е Ж II II

607

руџбине мора о своме трошку послатп сие иоручене књиге, лепо иовезане, са натписом па подеђнни књиге, и то све за десет од сто јевтиније, но што је у списковима утврђена цена за поручене књиге, обпчно новезане; само не мора повезати књиге, које су јевтиније од пола динара, или оне које се већ продају у јачим корицама. Ни у којем случају књижар не сме нослати место поручене књнге коју другу. На случај да нема више ни једнога примерка поручене књиге, он о томе јавља министарству просвете, где се одређује којом ]>е се књигом та књига заменити, и о свему се извештава иредседник општине, за чију се школску књижвицу врши поруџбина. Шаљућп поручене књиге, књижар не сме уз њих нншта друго послати, па ни своје каталоге ннтн какве друге огдасе и објаве. На случај да поруџбина није извршена правилно, дотична општина чини рекдамацију, коју упућује преко министарства просвете. II поред тога, што се спискови књига, препоручених за књнжнице основних школа, одликују обиљем разноврсних књига, и што се при набављању тих књига чине тако знатне олакшице, општине могу за своје књижнице набављати п друге књиге, само те књиге ваља да одговарају задатку школске књижнице, што треба да утврди главнп школски иадзорник. При набавци тих књига, којих нема у спнсковима препорученнх књнга, књнжар не мора по.ручене књнге нарочнто повезивати, нити чинити каква попуштања од назначене цене. Застој у напредовању књижница основних школа. Узроци гоме засгоју и њихово отклан.ан.е. — После вншегодншњега лепога напредовања ове нросветне установе јавно се ирнличан застој број читалаца, који узајмљују на чнтање књиге из шкодских књижница, не само што се није увећавао, као дотде, већ је почео опадати. Два су гдавна узрока била овој немилој појави. Због неподеснога руковања књижницом многе књнге пре времена биде су тодико оштећене, да се више нису могде давати на читање, и ако су их читаоци тражили, а ннје бпло средстава, да се тако искварене п оштећене књиге одмах замепе новима. Други је узрок био у недовољнотие броју књига у књижници, управо у томе, што нису постепено али стадно набављане нове књиге, сразмерно потраживању и потребама читалаца, којп се служе дотичном књижницом, те многи читаоци, прочитавиш све књиге у књижници, нису имали више чега ради да дођу у књижницу. Впда је онасност да се но улроиасге толшсого- ;

дншњи труднп напори око оснивања п одржања ових књнжница, да се смањи, па и сасвим уништн онај благотворни утицај, који је већ ова корисна установа чинила на окодину у којо.ј је. Ваљадо је озбпљно радити на отклањању тих узрока, што се једино могдо постићи редовним обнављањем књижница новим књигама и повезивањем свих књига, које се набаве за књизкницу. И једно н друго ваЉало је одмах извршити, а да се то уради, ваљало је располагати у довољној мери материјалним средствима, чега опет ннје бидо, те се морало нрибећи помоћи општина н поједннаца. Учитељнма, као руковаоцима ових књижница, стављено је у задатак, да отворе упис за купљење прилога за школске књижнице. Њнма је ваљадо да се обраћају за помоћ нарочито оним породицама, које, су се дотле служиле шкодском књижницом, н својим негдашњим ученицима. На овај начин ирикунљеним новцем ваљало је ирво чврсто повезати и довести у ред оштећене и разлистане књиге, п остатак прикупљенога новца употребчтч на набавку нових књига. Прикупљање средстава за набавку нових књига за ове књижнице у потребној колнчини било је опет стављено у дужност учитељима и школским надзорницима. Њима је ваљало, да обавештавају о значају књижница основних школа и многиМ корнстима, које даје ова установа; да пораде код окружних и општинских одбора, да ови одреде нарочиту помоћ школским књижницама; да позову нмућније људе, да помажу ову установу, н да се побрину о редовноме прикупљању оне накнаде, коју дају имућнији родитељи, што се њихова деца сдуже шкодским књигама, ко,је се бесплатно дају на посдугу са-мо сиромашним ученицима. УчпТељима је још преноручено, да нарочиту иажњу обрате шкодској књнжници, н да сваку оштећену књигу доведу у ред, а упропашћену замене новом, о трошку онога који је књигу оштетио или упропастио. На сдучај да која књига самом дугом употребом постане неупотребљива, учитељ ваља то да утврди нарочитим записннком, који посде подносн надлежној школској власти. Поступање нри узајмљивању књига на читање ученицима. — При узајмљивању књпга на читање ученицима основних школа у области БелФору овако се поступало: при враћању узајмљених књига учитељ је свакога ученика пред осталим ученицима пропитпвао о садржини прочитане књнге. На овај начин су ученици подстицани, да пажљиво читају узајмљену књигу. Пропптивање пак о садржини прочитане књиге, вршено нред остадим уче78 *