Prosvetni glasnik

ШКОДСКИ ЛЕТ01ШС

65

ли школи, те с тога и нијс постигао успех, какав би се с правол могао очекивати од управитеља варошких основних школа. У овд. женским школама рађено је с великом вољом и усрдношћу, с тога је и успех био одличан. У овд. мушким школама, изузев Вежбаоницу, успех је био врло добар ; можда је томе узрок и та околност, што су садањи наставници тек од јануара отпочели редован рад у својим разредима. Овом приликом слободан сам предложити, да се све овдашње основне школе сгаве под уираву управитеља Вежбаонице; настава би отуда имала највећу корист, јер је најприродније да управитељ углеДне основне школе уиућује п надзирава остале учитеље. Да је тога било ове годиие, нема сумње да би и успех био у свима овд. школама ириближно исти као и у Вежбаоници. Сем тога бих иредложио: да сваки паставиик прати свој разред из године у годину; тим би се најпоуздапијс могла оценити способност иојединих наставника. Приметио сам овог пута, да иптензивно неговање пољске нривреде хоће да буде на штету саме школске наставе; тако сам запазио у Делиграду, да је усиех слабији него претнрошле године, када беЈах ревизор у овом истом срезу; узрок је, по моме мншљењу, у томе што је учитељ делиградскн сувише пажње обраћао пољској нривреди, а мање радио на утврђмвању школских предмета. Сличио томе запазих и у Линовцу, где је учитељ такођер веома вредан нољопривредник; ну успех у школи био је само врло добар. Ну у похвалу овоме учитељу може се рећн, да је ове' године велику нажњу обраћао и ручном раду; једино у липовачкој школи затекох лепу изложбу ђачких ручних радова од дрвета, израђених нолгем. Према свему могу рећи, да сам одличан уснех нашао у Вежбаоници, у овд. женским школама, у Мозгову, Бобовишту, Суботинцу и у IV. р. добрујевачке школе; врло добар уснех беше у IV. и II. р. овд. мушке школе, у Лииовцу, Делиграду и у _ Д. Трнави; само добар успех забележих у Бовпу, где је школа била дуже времена бсз наставника; у I. разр. добрујевачке школе, где ради једна почетница, и најзад у III. разреду овд. мушке осн. школе, у коме ради г. Игњат Марииковић. Имајући вазда на уму Ваше упуство, ја сам свугде тражио да вндим заннсник личних особина, дневник рада и школски летопис. Ове корисне новине школске налазио сам ио готову свугде, само не у Делиграду, где се учитељу учинило то као нека Формалност, и у Бобовишту, где мн је учител. признао, да због пољске привреде ни.је сгигао да ове новинс заведе. Сем тога ми обојица изјавише,

да ће ночетком школске године неминовно завести дневник рада, занисник личних особина и шк. летопис. Најумешније и најтачннје вођени су ови послови у овд. Вежбаоници и, у онште, V овд. школама; мање умсшно у сеоским школама, где се није нотпуно схватио значај тих новина, нарочнто записник индивидуалних особнна ученнчких. Међутим ваља признати, да су ове новине од веома велике корисги по наставу и васпитање; њима је уједно олакшан, у великој мери, и надзорнички рад. У погледу школских зграда ваља ми номенути, да најгоре стоје овдашње основие школе,; преко је нотребно да се нрепоручи овд. општинској власти . да уЧини све нужне оправке. Сем тога ваља школу потпуно одвојити од среске штале и апсане, које су у истом дворишту, јер је у таким приликама сваки васпитни рад илузоран. Од нреке је иотребе да се и бованска школа што пре усели у своју нову зграду, тим пре што је рок отварању нове школе прошао. Што ннје постигнут бољи успех у бованској школи, стоји донекле и до досадашње привремене зграде у ко.јој је смештена школа; она је носве неподесна за школски рад. Ако се школа Не пресели у нову зграду, која је већ готова, боље је да се привремено затвори. У Добрујевцу је подигнута нова школска зграда са становима. за учитеље; зграда је угледна и служи на част вреднпм Добрујевчанима, а нарочито тамошњем свештенику, г. Илији .Танковићу, који има највећих заслуга око подизања нове школе. У Мозгову је тако велики број ђака, да је веома иотребно да се отвори јојјц једно одељење; тамошња општина је велика н имућна, те би се деоба ласио могла извршити. У Мозгову имадох прилике да посматрам и оценим рад у нродужној школи. Ово је једина иродужна школа у овоме срезу. Она има два разреда; у I. има 29, а у II. р. 18 ученика. Успех је доста незнатан, тако незнатан , да бн зар боље било и да не постоје овакве нродужне школе. Продужне школе ваља свакако нреуредити на другој основи, тако да имадну више привлачне снаге за ђаке и роднтеље; овако су само терет и ђацима и родитељима, па и учитељима, о чему сведочи и неуредно похођење продужне школе. Што се тиче снабдевања школа у овом срезу разним потробама школским, могу рећи да је било доста непотиуно, недовољно и слабо; томе ће бити узрок оскудица, која је до скора владала у овом срезу, услед лањских поплава. Ну свакако има узрока и до иревелике штедљивости наших сељана. Кад се буде завео сталан надзор над основним школама, тада ће се, без сумње, моћи много боље контролисати рад школских одбора и школских бла-