Prosvetni glasnik

184

школски

ЛЕТОПИС

у кратком року, јер сам ја тражио и школски одОор уснојио је нов начин набављања шкодских потреба. IV. Послуга је у сиима школама у свему добра. V. Ученици и ученице. 0 броју ученика-ца по свима разредима и школама у Београду и Топчидеру придажем два статистична нрегдеда,из којнх се види, колико је ђака уписано у иочетку нпсолске године, колнко се у току прва три меседа нресељавало, колико је ослобођепо од школе, и колико у сваком разреду има у ночетку месеца децембра. Здравље ђака и похођење школе било је у опште добро осем малих изузетака. У мањем разреду боловала су деца од великог кашља и мадих богиња. Рад школски нрекидан је само у I разреду вежбаонице Више Женске'Шкоде за неколико недеља због ширења болести , а у осталим школама није прекидан. VI. Наставници. У току прва три месеца ове шкодске године бнло је велико покретање учитеља-ца због нремештаја и размештаја, тако да се у многим разредима и одељењима измењало по неколико наставника-ца. То иремештање и размештање у неколико је ометало и успоравало рад у школи за време прва три месеца. У осталом, наставници-це су уредно долазили у школу. Ни једап није учинио никакав неоправдан изостанак од дужности. Мало их је који су по уредном одобрењу дуже одсуствовали ; али и њима, као и онима, који су за краће време, До В дана, изостајали од дужиости све због болести иди смртних случајева у породици, одређиваиа је замена, те и тада рад у њиховим разредима и одељењима није прекидан. VII. Школска веКа. Све београдске мушке и женске школе размештене су у осам крајева. За све школе у овим крајевима постављен је по један управитељ. Овп управитељи према норуци, која им је нарочито дата, сазивали су у току месеца октобра и новембра но некодико већа у школама, које су им поверене, ради спбразума о једнаком поступању у школском раду, и ради договора о томе, шта би требало од грађе из појединих наставних предмета унети у иови иаставни план, који се пма удесити ирема закону о народним школама. Овим се поглавито хтело постићи: 1. да наставници-це једне школе поступају хармоничпо ирема локадним приликама у појединпм крајевима Београда како у послу васшггања тако и у послу наставе; и 2. да се мишљење и нравац и јачина интересовања о стварању новога наставног плана свију наставника-ца београдских основних школа чује кроз одлуке већа оних шкода, којима они припадају.

И два велика месна већа београдских учитеља-ца сазивана су докраја новембра месеца, први нут 11. октобра, а други пут 22. новембра. На овим већима изложио сам нред скуном београдских учитеља-ца своје мисли о позппу и дужностпма наставника основних школа, о задацима, које треба постићи школским радом у васпитању и настави, позвао их.да заједничким, прсгалачким радом настану, те да се васпитни и паставии рад у престоничким школама што јаче покрене оним правцем, који је обележен савременом иауком о васнитању и настави. Мој опширнији говор, којп сам држао на првом учитељском већу, штампан је у новембарској свесци „ Учихеља органа „Учитељског Удружења", за 1898. годину. Тим својим говором скренуо сам пажњу наставника основпих школа, поред осталога, нарочито на нисмене радове у школи, који су до сада били врло занемаривани. — На другом, већу држаном 22. новембра хтео сам да чујем мишљење учитељског скупа о начину снабдевања сиротних ђака са ђачким потребама н о вођењу коитроле и рачуна о потрошњи и унотреби онога материјала, који се даје школама и ученицима, јер сам, још пре тога, намеравао да предложпм школском одбору нов начин спабдевања и школа и ђака са потребним стварима; за тим је говорено о пачину, како да се иреради и иробере она грађа, коју су поједина школска већа предложила, да се унесе у нови наставни плаи; напослетку говореио је о реду и данима, како и када да»ее држе угледна предавања, која сам још на оном првом састанку 11. октобра објавио, ради личног учитељског образовањаи вишег усавршавања у школском раду. Том приликом исказао сам нред свима учитељима и гдекоје мане, које сам приметио у раду иојединнх наставника-ца, не спомињући дичности, са жељом да се од истих чувају, те да им рад буде гато правилнији. VIII. Настава и васаитање. Услед држаиих већа, на ко.јима је говорено и о задатку школину и о начину рада у школи , настава и васнитање кренули су још у току прва три месеца и живље и иравилније, те се надам, да ће се на крају ове школске године доћи до повољнијег уснеха. IX. Школскн одбор. 0 школском""одбору и његову раду нодносим засебан извештај. НБр. 18. 2. јануара 1899. год. у Београду. Понизан, М. Влајић, надзори. основн. школа за град Београд.