Prosvetni glasnik

173

Да би рад у школи ишао нотпуно правилним током, да би настава била свестрана и васпитна, и да би се у дечјем прибављању знања и утврђивању васпитања поступало хармонично и потпуно правилио, одрсђено је у чл. 78. закона о народним школама, да се држе учитељска већа , којима је постављен главпн задатак у чл. 79. истог закона. По чл. 64. тач. д. учитељи су дужни узимати учешћа у учитељском већу радп старања о настави и васпитању ученика, а по чл. 86. тачки м. тога закона одређено је да школски надзорник сазива и руководи месна, среска и окружпа учитељска и уиравитбљска већа ради претресања разних школских питања. Као што се види нз овпх законских одредаба, учитељском је већу главнн задатак, да се узајамним договором и обавештавањем утврде начини за једнако, правилно и хармонично поступање у настави и васпитању школске омладине. За ова обавештавања и договоре најподеснија су угледна предавања, која дају прилике да се разна питања о настави и васпитању покрећу и заједничким претресањем расветљују, расправљају и утврђују. Тога ради треба ова угледна предавања врло марљиво и редовно приређивати и узимати их као главни предмет учитељског већања. Та предавања треба приређивати у дане и часове, када школа пе ради, јер су ти дани поглавито и намењени учитељевој личној спреми и усавршавању за наставнички и васпитачки рад. Она су врло корисна за учитеље ради усавршавања њиховог стручног образовања, и за ученике, јер се помоћу угледних предавања долази најпоузданије до утврђивања правилних начина за поступање у пастави и васпитању. По томе колико сваки учитељ узима учешћа у овим угледним предавањима и у претресању оних питања, која се том приликом сама по себи иокрећу, може се ценити како стручна спрема учитељева, тако и његова истинска воља и тежња, да свој стручни рад у школи унапређује и усавргаава. С обзиром на све ово, што је довде речено, налазим за потребно да наредим ово што иде: 1. Да се приређује по могућству редовно сваке педеље по једно угледно предавање, које ће се по нахођењу школскога надзорника, а према месним нриликама и околностима, држати или на месним, или на среским, или на окрулшим учитељским већима. 2. Да за свако предавање на недељу дана унанред тпколски надзорник одреди дан, наставни нредмет и лекцију, нарочито ону, која је на реду према дотле извршеној настави, и разред, у којем ће се угледно предавање држатн ученицима а пред целим учитељским већем.

4. За одређено угледно предавање имају се спремати и исто на пнсмено израђивати сви они иаставници-це, који раде у разредима, за које је и предавање одређено. Боље писмене прииреме за ова угледна нредавања школски надзорник шиљаће министарству просвете и цркв. послова радп штампања и награђивања. 4. Од ових наставника, који су се спремали за једно угледно предавање, држаће одређеног дана предавање ученицима у одређеном разреду а нред целим већем онај, којега одреди тога дана школски надзорник. 5. Под руковођењем школскога надзорника и но његову иахођењу водиће се у учнтељском већу разговор одмах или на недељу дана доцнпје о сваком држаиом угледном предавању, и то, о циљу лекције, о избору и распореду грађе узете за лекцпју, о току и облику наставе, о употребљеним наставним средствима, о дисциплини, учитељеву држању, ноступању и манирима за време наставе, и најзад о постигнутом успеху у настави. 6. Ова угледна предавања као и учитељска већа морају неизоставно походити сви наставници, који су у мјвсту, а по могућству и они наставници сеоских школа који су у близини места, где се иредавања држе, и узимати озбиљно учешће у разговору и претресању тих предавања. 7. Школски надзорник прикупљаће и бележиће тачпе податке о личном учешћу свакога учитеља у иретресању и разговору о угледним предавањима. 8. На крају школске године, при оцењивању учитељева успеха, узимаће се озбиљно у обзир и његово учешће у угледним предавањима. 9. Школски надзорник достављаће министарству иросвете у годишњем извештају и податке за свакога учитеља, колико је и са каквим је успехом узимао учешће у угледним предавањима , како би се исти подаци могли узимати у оцену нри давању бољих места и одређивању награда. Препоручујем Вам да ово саопштите свима управитељима и учитељима-цама основних школа у Вашем округу, и да им наредите, да се ио овоме управљају. ПБр. 1630. 12. Фебруара 1899. год. у Београду. Мшистар аросвете и црквених иослова1 Андра Ђор-ђесић о. р. Свииа школским надзорницима (Да се наставници народних школа на време обраКају за одређавање аериодске иовишице илате) По члану 57. закона о народним школама право на новишицу плате, која је на реду, добива учитељ 22*