Prosvetni glasnik
356
РАДМ ШБНОГА ПРОСБЕТНОГА САБЕТА
САСТЛНАК 736-ти 12. маја 1899., године Били су: Председник: Др. Војиелав Бакик, иогиредссдник : Стсваи Ловчсвић, редовни чланови: Др. Светолнк ГадовановиЦ Д[>. Михаило Петровић, Архииандрит Кирило, Михаило Маркови!., Јоваи Мнодраговић, Јован Докик, Лука ДазаревнК II Милоје Влајик, ванредни чланови: Димитрије ИутииковиЈ. И Јован МаксимовиК. Посдовођа: Петар Ј. Потровик. I Ирочнтанн су настапни ирограмп за осношгу школу из овнх нродмета : из Геометријских облика, Иољопрнвредиих Поука (за сеоске школе), Цртања, Лепога ннсања, Певања, Гимнастнке, Ручнога рада н Ноука за домаћице. Савет је, саслушавши нредложене нрограме, после краткнх обавештења, иримио све опако, како су од страие ужега одбора нредложсни. Наставни програми из свију предмета, како нх је Главни Просветни Савет. израдио и г. Мннистру подиео, ирилажу се под ■/, н гласе : Наука Хришћанска. — Циљ: Буђењс ролигиско-морплних осећања и уиознавање са својом вером. I разред. — Крспи зиак „во имја ода п „Очо наш" на словенском, с кратким тумачењем. Божић. Светн Сава. Врбнца. Цвотн као народии и дрквеии празник. Ускрс. Своги 'Бурђе. II разред. — „Богородицо дјово" на словеиском с кратким тумачењем. Мала Госпођа. Ваведоњо. Св. Никола. Св. Јован. Крш гоње Хриетово. Богојављење. Снаеов дан. Велнка Гоепођа. III разред. — Мо.пгсва нро и послс учоња. Створење свота. Погоп и Ноје. Прича о Јосифу. Мојсије и иророци. Рођење Христово, његово детињство, живот ц наука укратко. Долазак Христов у Јерусалим. Тајиа вечора Причешћо. Страдање и смрт Христова (Велнки Четвртак, Велшш Петак и Велика Субога). Ускрс. Духови. IV разред. — „Вјерују" на словеиеком с краткич тумачењем. Радња аностолека. Апостоли Петар и Иивло. Гоњење хришћана. Коистаптии и Јелена. Крштењо Срба. Кирило и Мотодпје. Креио имо. Црквева слава и заветина. Хрпстова наука. Дво најглавније заиовести : Љубав ирема Богу и блнжњнма. 0 мнлостнвом Самарјанину. 0 Немилостивом слузн. 0 Богаташу и Лазару. 0 шпоницн и кукол.у 0 даровима. 0 сејачу и семеиу. 0 поелушиом и ненослушном сину. 0 неваљалом сину.
Пааомсна. У свнма старијпм разредима вал.а укратко ионављати и опо што ее преамо у ннжим разредима, и уз вођсње учеинка у цркву посматрање црквеннх утвари, а ио том кратак разговор о њима. Срлски језик са словенским читањем. Циљ : Разумевање н нравнлпа унотреба усмепога и иисменога књпжовнога говора а уз ово развијање пацпоналнпх и натриотских осећања. I разред. —• 1. Вежбање у иоематрању, мигиљењу и говору. а.) Упозаавањо учонпка са школом и међу собом; ред у школи и школском дворишту. Ствари дечје, унотроба и чување њнхово. б.) Цосматрање и упознавање ствари у школи п бнљака п животиња из иајблпже околппе ; имо, облик, боја, положај, долови, градиво, корист, уиотреба н број стварн; разлнковањо нравца на стварима; носмаграње ствари које се сномпњу у Буквару ; носматрањо иајпро ирпродинх а но том вештачкнх предмота п исказнвање добивоиих знања о њпма. Ноређење и разликовање. в.) Уиознавањо с домаћим животпњама ; разговор о родитељској кући о њеном вругу п најобцчнијим домаћим животнњама. Правилпо нс^азивање евега онога, што ео видело, чуло или иитањом изазвало и развило. — Научити иа иамет пеколнке лаке н кратке несме и изроке. г.) Разлпковањо стварц, бнљака и животиња од њихових слика п речи ; разликовање речи у речоиицама и слогова п гласова у речима. — Позиавање и повлачење разиих црта. Цртање слика, којо су састављене од правих црта. Цртање учионнце. Писање и читање. — Пиоањо малих слова н речп на таблнцама ; иисање великих слова и речи н лакнх реченица на хартпји, ио ирегледању с табле и из Буквара. Упоредно с писањем идо п читањо. Чита се само из Буквара и с табле ^колске п то шчитавањом, ио словима, а пикако орицањом, и свуда с објашњавањем садржипе и извођењем иоуке. II разред. — 1. Пежбање у иосматрању. а.) Породица, задруга и општина. Село и град. Занимање стаповништва. Најглавнпји иутови у месту с цртањем. б.) Шпра око.пша на хорпзоиту : стране света, сунце, месец и звезде. Посматрањо земљишта у околинп. Брда долиае и реке с дртањем. в.) Поематрање нромона у току годиие : у башти бари, потоцима и рекама, у ливади и шуми, с нарочитим обзиром на животиње и биље. г.) Посматрање ваздухаи природних иојавау њому. Годишња времена и цољски радови ; дан и ноћ, иодељо, месоци. д.) Научпги на памот неколико поучних изрока стихова и мањих, лако разумљивих песмпца. 2. Читање. Тачно правилио и јасно чтање с разумевањем, најпро пз читанке за овај разред а потом и нз других лакших и згоднпјпх књижица. Причање и проиитивање садржипе с извођењем иоука. Уз