Prosvetni glasnik
620
С Л У Ж Б
К Н И Д Б 0
мова и расада у градини (све од танких дашчица 3. м. м. деб.), лествице од ирућа и дашчица, наслон за цвеће, вратнице од прућа п дашчица (све дашчице 3. м. м. деб.) пруће 5—10 м. м. дебљине. 3. Прошивање хартије без облепљивања шареном хартијом. III разред 1. Рад с ножем резачем: оквир за слике (од врбовог, брезовог или јеловог прућа), столић, столичица, клупица, лествица с наслоном (све од дашчице 5. м. м. деб. и прућа). Мотовило (од прућа). 2. Рад е тестерицом: оквир за слике, нож за сечење хартије, држаљица за увлаку. (Делови се предмета цртају иа самој грађи. Еопирање се строго забрањује.). 3. Исецање од картона : правоугаоника, многоугла (нравилног шестоугла) и круга. (Цртање на грађи). * По свршетку програма допуштено је уношење и других нредмета с обзиром на дечју снагу и алат, који се у овом разреду употребљава. б). Прави течај IV разред а) Плетарство 1. Вежбање у справљању витака од врбовог прућа. 2. Плетење рогоза, витака и сламе (према месном градиву) у траке са три, иет и седам струка. 3. Вежбање у плетењу лесица од витака (квадратно, подвојно и ромбично илетење.). 4. Четвртаста корпица за дечје плетиво (од витака), 5. Ваљкаста корпица за дечје плетиво (основа пруће 2 тт. деб. а нлет витка). 0. Ушивање шеширића од исплетених трака. * По свршетку програма могу се слични модели градити од сламе, витака и рогоза, али нпкако само од целог ирућа, јер премаша дечју снагу. Онде где се за основицу мора употребити цело пруће, не сме бити дебље од 2—3 тт. Израда модела врши се по калупима а ништа из слободне руке сем плетења трака и ушћвање шешира. б) Картонажа 1. Продужење вежбања у исецању: троугдова, квадрата, правоугаоника, многоугаоника и круга. Ивичење и облепљивање ових шареиом хартијом. 2. Расноред часова. 3. Мађионичке корице.
4. ГЈрављење главнијих геометријских облика (тела) као : коцке, тетраедра (без ивпчења), шестостране призме нравплне п неправилне (ромбичне), пирамиде с основом четвороугла и шестоугла (сивичењем). 5. Кутнја са заклопцем. 6. Ушивање свезака у моком повезу. 7. Четворострана тацна за посетиице. * По свршетку нрограма допуштено је уношење иовнх модела, чији су цртежи сасгапљени само из правих линија. Тврд повез и округле ствари не смеју се предавати у овом разреду с тога, што премашају дечју снагу. в) Столарство 1. Држаљица за пера. 2. Дашчица за оставу алатака. 3. Оклагија. 4. Врањ. 5. Вешалица за чпшћење хаљина. 6. Острушка за паћве. 7. Тучак. 8. Штипаљка. 9. Л.ењир. По свршетку програма допуштено је уношење нових предмета с обзиром на дечју снагу. У раду ће се употребљавати што је могуће више нож резач. * * * Ручни рад врши се у вези с цртањем дотичног модсла на цртанци илн на школским таблицама. Учитељска већа ноједнних срезова или округа могу састављати и друкчије програме из овог предмета, но којима ће радити, кад их министар одобри. Оваки програмп имају се поднети министарству с израђеним моделима или с израђеним детаљиим цртежима дотичних модела, по којима се мисли радити, најдаље до 1. августа нове школске године. Рад у школској градини Сем рада у радионици деца, особито сеоска, раде и у градини школској, нарочито у пролеће и у лето, све оно што је програмом за нољопривредне поуке одређено н што не премаша дечју снагу. Б) У зкенекој школи I разред а) Приарема. Разговор о памуку и иглама као средствима за рад. Памук мора бити бео. Место намука може се употребити и домаће предиво. б) Навијање конца на ирст. Узимање игле у десну руку; клупче долази под лево пазухо.