Prosvetni glasnik
622
С Л У Ж Б Т8 Н И Д К 0
к. Поуке за домаћице Циљ : Упознавање с домаћим животом и иословика и развијање вредиоће, уредиости и осећања за чистоту. III разред 1. Ред у соби и кући. Ред око стола прп јелу и пићу. Постављање и растребљивање стола. Ред у постељи и кујни, око рубља и посуђа. Ред око штедњака, ватре, осветљења. Ред па тавану, у подруму и другим стајама. 2. Чистоћа. Чишћење и пајање соба. Ироветравање. Кречење. Нрање соба, прозора и врата. Вађење мрља из одела. Употреба застирача. Прање посуђа и чишћење разних нредмета. 3. Утамањивање инсеката. 4. Храна. Врсте хране: јака и слаба, тешка и лака, биљна и животињска. Најбоља хрина. Зачини и пића. Умереност у јелу. Свежа и устојана храиа. IV разред 1. Тад и штедња. Приход и расход. Дуг као зао друг. Бележник. Штедња у издацнма на школске потребе, па оделу, обући, јелу, пићу, гориву и осветљењу. Прање рубља. 2. Вредноћа. Пословице: „време је новац" и „ко рано рани две среће граби". Оправданост њихна. Вредноћа и тековина. Лењост и нерад као извор свих зала. 3. Храпа. Ротовљење јела. 4. Подрум. Еорист и какав треба да је. 5. Спремање зимнице. 6. Рубље и одело. Крој. Чистоћа. Чување одела. Крпљење. 7. Грејање и осветљење. Употреба дрва. 0 пећима и штедњацима. Употреба свећа и петролеума. Чување од ватре. 8. Вода. Вода за пиће. Одржавање чистоте око извора и бунара. Купање и умивање. 9. Нега болесника и прва помоћ у болести. 10. Двориште и врт. Ред у дворпшту. Рад у врту. 11. Суседи. Потреба слагања и узајамног потиомагања. 0 понашању у опште. ПБр. 4963. 20. сеитембра 1899. г. у Београду Министар аросвете и црквепих аослова Андра Ђор-ђевиЋ с. р.
ПРАВИЛНИК ЗА ШКОЛСКЕ ЛЕКАРЕ 1, Школском је лекару дужност, да се стара о здрављу и иравилном развитку иоверених му ученика, и да школској властн даје нотребиа обаиештења у здравственим питањима. 2, Ту дужност вршиће школски лекар по овом правилнику. I. 3, У почетку сваке школске године прегледаће школски лекар школске зграде, намештај и ирибор. Том приликом пазнће нарочито: а.) Јесу ли учионице суве, простраие и видне; окречене и добро натосане; добро просунчане и проветрепе; имају ла добра врата прозоре и пећи? б.) Одговарају ли и споредни простори и делови зграде (дворница за цртање, певање и гимнастику, ходници, степепице и нужници итд.) игнјенским захтевима? в.) Какво је двориште, и каква је околина школске зграде; где је ђубриште ; какав је бунар и т. д. ? г.) У каквом су стању скамије, столови, столнце, вешалице (за хаљине и др.), отарци (за обућу), пљуваонице, справе за гимнастику, умиваонице, пешкири, судови за воду, табле, суиђери, земљописне карте, слике итд. ? 4, Преглед зграде, намештаја и нрибора ноновиће школскп лекар сваки иут нри школској ревизији (Види III.) и то за време саме наставе. Том приликом мотриће нарочито: а.) На чистоћу ваздуха, зидова, нода, скамија, нужника итд. б.) На ред и начин чишћења, проветравања, (вентиловања), осветљења и огрева. 5, И нове школске зграде или иреправке (адаптације) старих зграда дужан је школски лекар тачно нрегледати. 6, Тачан иреглед зграда , памештаја и прибора извршиће школски лекар и "ири закључку сваке школске године. 7, Ако би школски лекар ири нрегледима иод 3. и 4. нашао каквих озбиљних недостатака или неправилпости, известиће о томе писменим иутем директора, и тражити иотребне поправке. 0 прегледима под 5. и 6. подносиће свакад нарочити извештај са мотивисаним предлозима. Тај извештај има се одмах упутити министру. II. 8, У почетку сваке школске године ирегледаЛе школски лекар све ученике повереие му школе, на-