Prosvetni glasnik

634

ШКОЛСКИ .ЛЕТОПИС

нису посећивали но 2—Згодипе. Данас се као ђак води само онај који јо додазио тачно и уредпо. У том погледу нарочито служи као нример школа белоречка, у којој је било уппсано у иочетку школске године 73 ученика, толико долазпло до крајашколске године, па су и на испиту свн били. Слабо се извршују казне у општини брезовачкој, а ни једну није извршио председник општине доброселнчке. Настао сам да се, према чл. 20. закона о народним школама, све казне наплате од нредседиика, који у законом року исте нису наплатили. 7. ПГколске и ђачке књижнице; ареиоручени листови и кпиге. — Школске књилсице махом су непотиуне и неуређене, а ђачке тек у зачетку. Има школа које за неколико година нису набавиле ни једну преиоручену књигу. У овој годиии није се могло у том ногледу много што учинити, али ћу настати, да ми сви уиравитељи поднесу тачан извештај о својим књижницама, вда јаве које препоручене књиге нису набавили и зашто, како би се у буџете школске за идућу годину унела потребна сума за набавку свију преноручених књига. Тако настаћу да се свуда образују и ђачке књижнице, пошто у ове крајеве сем уџбеника тешко допиру друге књиге. Све школе иримају препоручене листове и издања Српске Књижевне Задруге, а ио које, подељене и богатије, и по неки књижевин и дечји лист. 8. Школски уџбеници и материјал за цртање и иисање. — Вршећи преглед школа настајавао сам, да се у свима школама предаје само по прописаним уџбеницима, као да се за цртање и писање употребљава само монополисана хартија. Ну снабдевање ученика уџбеницима и материјалом за цртање и нисање иде врло тешко; једно с тога што су књижарске радње слабе и непотпуне, а друго што је свет овамо јако сиромашаи. С тога ћу са окрулшим школским одбором морати да изнађем начин како да се помогне деци, која целе године оскудевају у уџбеницнма, а нарочито у материјалу за цртање и писање, 9. Број школа и наставника. — У целом ужичком округу има 31 школа, од којих су 17 подељене, а 14 ненодељене ; у срезу моравичкоме окр. рудничког има 7 школа — 4 иодељене и 3 ненодељене. Наставника у свима школама има 81, од којих су један наставник и једиа наставпица, у затвореним школама. II. 10. Настава. — II ако у овој школској години није одпочет рад на време, у већини школа овога округа, а из узрока, које сам навео у прошлим из-

вештајима својим, ипак је у свима школама наставни програм иа време свршеп. Само у школама: скакавачкој, среза црногорског, п ииличкој п бачевичкој, среза рачанског, нису могли наставиици прећи све наставно градиво, јер су у првој н другој наставници одпочелп рад тек од јануара, а у трећој наставник I разреда почео је рад тек од друге иоловине месеца Фебруара. У свима школама радило се тачно по програму и иа све предмете обраћеиа је подједнака пажња. Нарочито сам обраћао пал «њу иридиком прегледа школа, да наставници раде тачно по распореду часова и у свима месецнма подједнако. Сви наставници-це, с малим изузетком, радили су у школи с вољом, потпуно одани позиву коме су посвећени. II успех је у свима школама овога округа у овој години бољи и сигурнији но пређашњих година, али ће он бити тек оида онакав какав се жели, кад се буде радило но новом наставном програму, који ће бити израђен у духу новога закона о народним школама. Увереи да ће се дух учепика све више развијати, ако се деци дају на читање и друге књиге, сем школске, ја сам настао да се ученицима III н IV разреда дају на читање и други књнжевни састави, који се одликују лепом и поучном садржипом и лаким стилом. И у том ногледу постигнут је велики успех, и ако не у свима школама подједнак. Тако исто обраћао сам велику иалсњу изради писмених састава. Није неоиравдан приговор, да многа деца, која пзађу из основне школе, не знају да нанишу ни најобичније ствари. С тога сам наредио да се у свима школама ученици велсбају у изради писмених састава. И резултат је био врло новољан. На вештине, а нарочито нисање, обраћена је такође велика пажња. Па и ако се оскудевало јако у матернјалу за писање и цртање ипак је ностигнут врло леп резултат. 11. Ђасиитање, дисциилина. — Еако на васпитање ученика, тако и на дисциплину обраћала се такође довољна пал;ња. А да би успех био што бољи препоручивао сам наставницима, да на васпитање ученика утичу само иримером, легшм и благим опхођењем и дружбом с њима, да према својим ученицима нарочито не употребљују телесне казне, већ да очински убеде ученнка о рђавом делу и да га лепнм примерима и саветима упуте па добар пут, управо они да буду родитељи, а ученици њихова деца. 12. Школске баште и аољоириврсдне иоуке. Једно с тога што су пољопривредне поуке, по'закоиу о народним школама, обавезан предмет за