Prosvetni glasnik

552

просветни гллсник

III. Ученици Еао што се види из бројнога ирегледа учеиика, школа у току II тромес. иије добила нн једног новог, а изгубида је 5 ученика, те је на крају Фебруара бидо свега 186 ученика (179 мушких и 7 женских). Ни један ученик није отпуштен. На име благодејања издато је четворици ученика месечно по 61 дин., свега 188 динара. Услед бољега уснеха приновила су се сад још двојица. те ће се овој шесторицн у III тромес. издавати месечно по 88 дин., свега 264 дин. Ради боље илустрације општега напретка, о коме сам већ горе говорио, наводим овде бројне односе између слабих ученика и ученика без двојака, узевши при том ове последње за једииицу.

I. ТРОМЕО.

II. ТРОМЕС.

Г А 3 М Е Р Е

ДОВРИХ

СЛАБ.

ДОБРИХ

СЛАБ.

I. ТРОМЕС.

II. ТРОНЕС.

У I разреду • •

21

20 1

19

21

100: 95,24

100:110,53

„П , • •

14

37

24

26

100 : 264,28

100 : 104,17

ђ 1П , • •

12

19

16

14

100 : 158,33

100: 87,15

„IV , • •

9

20

13

14

100 :222,22

100 :107,69

, V „ • ■

11

5.

10

6

100: 45,5

100: 60,00

„VI „ • •

14

9 ј

15

8

100: 64,29

100: 53,33

У ОПШТЕ

81

110 |

97

89

100 : 135,81

100: 91,75

Ови бројеви доказују, да је у I тромес. на 100 добрих ученика додазило нешто више од 135 слабих, а да су у II тромес. добри ученици у већшш, јер на 100 добрих додази само 91 сдаб ученик. У иојединим разредима најнеповољнији су односи и то у I, II и IV Изузимајући IV р. број слабнх ученика постепено опада од свог максимума у I р. (100 : 110,53) до свога минимума у VI р. (100 : 53,33). Што је најнеповољнија размера у I р., има свога узрока, као што сам се .тично уверио, поглавито у одвећ сдабој спреми и умној неразвијености, с којом су се многи од тих ученика прошверцовали у гимназију и поред пријемнога испита, коме, узгред буди речено, нисам могао присуствовати. Што се такви ученици и данас још трпе у школи, долази отуд, што ја налазим, да они нису крнви, што им основна школа није дада ону спрему, коју им је требала дати, ајош мање су криви, што су на нријемном испиту тако благо цењени; према томе треба им дати прилике, да уче до краја године, не би ли се бар који од њих поправио. У II р. ствар већ стоји мало друкчије, јер је ту ученички материјал већ мало пробран. Превага слабих над добрим ученицима мора се објаснити тиме, да ученици не могу савладати одвећ опширне нрограме из немачког језика и математике. Сем тога ваља имати на уму, да матерњн и немачки јез. предаје једаи наставник, који врло строго оцењује п ја сам уверен, да би горња размера ипак била повољнија, да су та 2 предмета у рукама ког другог наставника. Ова строгост има у осталом и своју добру страну, јер ће на тај начпн прећи у III р. само они, који су Фактички спремни и поуздани. —