Prosvetni glasnik
554
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
кад би порадио код г. Министра Финансија на томе, да се од народа овога округа и ове године, као и до сада, прикупи 30.000 динара за подизање пове гимназије, тим пре, што је окружна скупштина сама ту суму ставида у свој овогодишњи буџет. Бр. 206. 17. Марта 1900. г. Чачак. Директор гпмназије Госд. Јов. Обреновића, Јов. Шплихал
ИЗВЕШТАЈИ НАДЗОРНИКА НАРОДНИХ ШКОЛА
Извештај т. Петра Марковића, надзорника за округ крушевачки Госиодину Шинистру иросвете и цркв. иослова Част ми је поднети извештај о народним шкодама крушевачкога округа, од почетка ове школске године па до данас, и о својем раду за последња три месеца: октобар, новембар и децембар 1899. године. Од пређашње своје дужности, у Београду, разрешен сам 25. септембра, а садашњу сам примио 29. истога месеца. С примањем ове дужности ја сам истовремено примио и неколико стотина несвршених аката, који су биди упућени школском надзорнику од иојединих учитеља-ица, шкодских одбора, ђачких родитеља и т. д., почевши од краја августа па до мојега додаска, а које је окружно начелство примадо и мени предадо. Тај административни иосао нагдо је растао свакога дана. Често сам но 15 до 20 аката дневно добивао, ве1 >ш1ом, наравно, модбе и жалбе: што није примљена станарина иди плата по неколико месеца; што ученици немају свихпотреба; што шкода није окречена и оправљена; што се школски прирез не предаје уредно, те школа нема свих потреба за рад; што бдагајници неће да набаве најнужније кућевне потребе за шкоду; многе модбе за испис и т. д. Ова необична претрпаност канцеларијским послом унинила је, те сам једва стигао, да у половини октобра почнем прегледати школе, па и тада само на тај начин, што сам само најирешније ствари нисмено расправљао и потребне наредбе дао, а остало у свој бележник записао, да се при прегдеду школа о њима боље обавестим и тамо их и расправим. Од половине октобра До 22. децембра прегледао сам све народне школе овога округа по један пут, а неке узгред и по други пут. ВеруЈући, да већина наставника нар. школа снада међу највредније и најсавесније јавне службенике у нашој земљи, ја сам мислио, да првом мом ирегледу буде задатак оно, што је и расписом од 14. априла, ове год. ПБр. 3724, одређено: да се упознам с наставницима, с одборима, с властима које имају непосредне везе са школом, и са свима приликама школским, и да отклоним сметње које би спречавале или успоравале рад у школи, те да створим повољне погодбе и могућности сваком наставнику, да може уредно и правилно вршити свој задатак као учитељ и васпитач. Али, отправљајући нагомилани административни посао, наишао сам на више Факата, који несумњиво сведоче, да многе незгоде, на које се