Prosvetni glasnik

ШКОДСКН ЛЕТОПНС

561

Васпитна је страна још запуштенија, опет, чинн ми се, впше из немара но из незнања. Алн је ииак. несумњиво и по оном, што сам при првом прегледу шкода приметио, да у рвом правцу има много внше недостатака у стручној спреми многих наставнпка. И међу стручним учитељима изгледа да их доста има, који не знају добро .ни чим се ни како се васпитава у народној школи. Код старијих и нестручних наставника овај је недостатак још нриметнији. Нешто то, а нешто неуредност и немарљнвост у школском раду уопште, чинп, те наша школа на много места не даје и не одржава ни оно васпитања, што отреситија кућа код своје чељади развије и очува без икакве школе. На чистоћу ђака, ђачкога нрибора, хаљина, учионице и на остале ногодбе за одржавање здравља ученика у школи, веома се мало пази. Налазио сам учионице испуњене правим облаком прашине, тако да се једва виде ђаци, који седе у- последњим клупама. II то налазим у школама где раде учитељи, који су свршили Учит. Школу. Бивало је случајева, да једва писмени грађани долазе у школу, те сасвим умесне прекоре чине својим стручним учитељима, што ови не пазе довољно на проветравање, чистоћу и опште погодбе за здравље својих ђака. II лнчно су ми се жалили грађани једне варошице на то. х 1ак ни иослужитељи на неким мостима неће да се номире с новим иослом, да неру учионице, изговарајућп се да то досад нису радили. Многн ђаци пропадају што, због тескобе, морају и зими седети до саме пећи, од које их силна врућина сатире и за сваки рад онеспособљава: с'ве само с тога, што нису набављени заклони, негде немарношћу самога наставника, а негде школскога одбора. Наредио сам, да се одмах свуда у таким школама набаве макар и наЈпростији заклони. 11 тако, с којегод се стране погледа, излази, да наша школа засад много више пати и страда од нерада и неуреднога вршења дужностп, но од незнања и неумења. Колико и каквих недостатака има у стручној спреми учитеља-ица наших, нОтнуно би се могло видети тек онда, кад би се на време почело у школи радитн н кад би се непрекидно и равномерно радило, како се законом тражи. Док то не буде, не могу се тачно и потпуно такви недостаци нриметити. Јер многи површно и неправилно раде свој посао само с тога, што не радећи редовно, хитају да што пре и што више пређу, те да доврше програм. Уверпо сам се о том и овом прнликом: чувши, да ја пропитујем ђаке н оцењујем је ли редовно рађено у школи, понеки су наставници само помевули, тако рећи, саме наслове појединих лекција, мислећи, да ће тако дотадашњи нерад свој сакрити. Једно да би се учитељи-ице привикли на уредан рад у школи, а друго да би се колико толико иадокнадили велпки недостаци у спреми ученика старијих разреда, који су проузроковани неуредним и недовољним радом у пређашње време, врло је важно и пОтребно, мислим, што је могуће мање н ређе одвајати учитеље-ице од редовнога рада, па макар то бнло и због сгручнога усавршавања. Јер, понављам: шта и колико недостаје у њиховој спреми, како се, кад се и чим тај недостатак може најзгодније попунити, све се то може тачно видети, оценити и удесити тек онда, пошто сви наставници редовно буду радили и применили све оно, што умеју и знају у своме послу. Владање и понашање наставника ван школе уопште је исправно п повољно. Било је на неколико места сукоба с председннцима општина