Prosvetni glasnik
ПРЕДАБАЊА ПРАВЕЖО ТРОЈНО (ЈЕДАН НОВ НАЧИН ПОСТАВЉАЊА СРАЗМЕРЕ)
(наставае) I II Р И II Р Е М А б) 0 сразмери * * ^ Изиђн, Стојане! — Пзмислн н напиши једну сразмеру! — По чему знаш да је добра? — По чему још можеш да знаш? — (Какви су производн спољннх и унутарњих чланова? —) Сад добро пазите, да научите нешто ново. У тој сразмери ја ћу, Стојане, да ти избришем први чдан и место њега ево хоћу да напишем И. као, бајаги, да не знамо који је број овде. Бисмо ли онда могли да т&џронађемо како год из ових других бројева?... Ко би то умео ?... (Ваља оставити ученицима, да о овоме мпсле и ово измисле, па два начина: помоћу изложитеља и иомоћу производа. Помоћу пзложитеља наставник може иомагати овако:) Који је пзложитељ у ове друге размере? — Који је у прве? — Може ли бити други? — Зашто не може? — Е, лепо. Овај исти изложитељ из друге ми ћемо пренетн у прву. Ево га. Шта сад имамо у прве ? (Изложитељ и други члан). Шта не знамо? (Не знамо првн члан). Како се добива изложитељ? — Пзложитељ је дакле количник. А шта бива кад се количник иомножи с делитељем? (Пзиђе дељеник). А које је дељеник овде? — Колнко ће изићи? Ето ирвога члана! Како смо га добилн? — А откуда смо добили изложитељ? (Из друге размере, која је цела). Кажи, дакле, како можемо да пронађемо првн чдап, ако би он био непознат ? (Први члан у сразмери, ако је неиознат, можемо да иронађемо, ако нађемо изложитељ у другој