Prosvetni glasnik

14

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Морам признатп да је моја највећа пажња бида обраћена на то: да се деца снабду што више прибором за цртање, иисање и женски рад, па сам нздао више наредаба у том смисду. Могу рећи: да је ириличап успех у том постигнут, бар већп него што је био прошде године. 11 о том додази пажња да се и шкоде снабду иотребним стварима п училима, нрепорученим књигама и листовима, сликама Њ. Величанства и т. д. За све ово издао сам више наредаба и усменпх и писмених. Наравно да се и у овом погледу доста учиннло, али тек не онолико колико би требало. Одговор је са свнх страна прост и лаконски: да за све нема новаца. Највише се то тиче препорученпх књига н листова, за које сам ја прошле године купио новац па нисам имао великога успеха. Ове сам године, због многих послова, пустио то пз руке, и нема сумње да ће ове године бити још горе у том погледу. Ипак ће потписатн са своје стране све чинити: да све школе дођу до свих листова н препоручених кн.нга, за које јеу сваком буџету предвиђена потребна сума. 0 сликама Њ. Величанства Краља и иконама Св. Саве поднео сам извештај за које школе н у коликом броју треба послати. Што се тиче слике Таковског Устанка још је мали број школа остао без ње, па ће је и оне ускоро добавити. И на све остале потребе, предвиђене законом о нар. школама и чл. 16. упуства о вршењу ревизије, обраћао сам пажњу: да се све оне задовоље, у колнко сам, наравно, то могао успети. Ј1ако је знати да је највећа сметња свему том школски прирез, којн се врло тешко купи. Нека се до краја н покупи и преда школи, нпак је невоља у несразмерности тога купљења и предавања: јер још ни једне школе није било, дајој је уредно по месецима предаван школски прирез, а од уредности тога предавања највише и зависи успех. Док се по неколико месеца ништа не прими, на крају се све нагомила, иа се често утрошп на оно што се није мислило, а многе потребе постану незадовољене. Има доста школа, које су крајем децембра измирене целокупном сумом, а ни један лист није набављен илп друга која потреба није нодмирена, и ако је све то било у буџету предвнђено. Свему томе је узрок то несразмерно предавање школског приреза, а с друге н скомрачење у предвиђању појединих позиција при грађењу буџета. Само ванредном великом енергпјом својом преко одбора н свих осталих Фактора успео сам да су скоро две трећине школа при крају године биле подмирене целокупном сумом, а оној једној трећини остало је на дугу 100, 200 или и 300 дин. Та трећина школа налази се у селима, које чине део политичке општине, а општинска власт је у другом селу, које такође има школу, те је на њих мала па?кња обраћена. Ту је обично у свем најгоре, и што се тиче казни; иредседников је заменнк, као председник одбора, кмет тога села, који сам за се не може ништа, а није га предвидео ни закон о народним школама. Еад дође до одговора извлаче се и један п други, велећи да они нису криви. То је за прошлу рачунску годину; а за ову годину је још теже. Два месеца прођоше, а има школа која не добише ни паре. Још ни буџети општинскн нпсу одобрени, а када ли ће се тек почети купити прирез и школи предавати. Четири, нет најактивнијих месеца школских нроћн ће без задовољених најпречих потреба. Кад се прирез почне најживље купитн (у јуну, јулу и августу), школе тада не раде, и онда сс,