Prosvetni glasnik

НЛУКА И НАСТАВА

281

екскурсија), описа из јестастветшце и т.д.; всжбаље у рецитовању народних несама и у декламовању дакших патриотских несама. 2) На средњем ступњу (III. ' и IV. разред): догично и од честп лепо читање чданака пз читанака, у школп и код куће, са впше самосталности у ногледу на разумевање и објашњавање садржине и облика, п у ногледу на схватање целпне у логичпој вези. Из граматике се проширује наука о облицима и продужавају се синтактичка вежбања. Тако се продужавају п усмена и иисмена вежбања, а нарочито: говор и разговор, причање п оиисивање, поређење историјских догађаја међу собом и поређење тих догађаја с појетскнм схватањем пстих. Уз то иде и декламовање одабраних песама. 3) На вишем стунњу (V.—VIII. разред): лектира најбољпх народпнх песника и леипх чланака п сппса у нрозп, ночињући с епском појесијом, нродужавајућн с лирском и завршујући с драматском појеспјом. У вези с лектиром иде проучавање иојетике и реторике, стилистике п граматике п још се учепнци упознају с. облпцима старо-словенскога језика, колпко је иотребпо да могу разумети важнија дела пз старе српске књижевности. Писмени састави бивају све самосталнији; оии се везују поглавито за лектпру, алп се обрађује п историјска грађа. — На послстку, у најстаријем разреду даје се кратак нреглед историје народне књижевности, с кратким биограФијама ппсаца. Прп том се може употребити уџбеник, у ком пма иримера или извода из главппх дела појединих писаца. Прп избору наставнога материјала треба имати на уму, да је средиште језиковпе наставе садржина онога што се чита и пише и о чем се говори. Она треба да буде разноврсна, тако да има везе и с другим наставиим предметима; после, треба да буде одабрана и савршена по облику. Ну успех не зависи од многога чптања, него од нотпунога разумевања садржине и облпка чланака и дела, н од корисне употребе онога што се на тај начин научи. Важнија је овде правилна, усмена и писмена, употреба језика, него изучавање језика с научнога и историјскога гледишта. У том ће се поуздано успети, ако сви наставници при својим нредавањима пазе на иравилност језика у говору и у писменим радовима. в) Ири учењу народнога језика с књижевношћу превлађује аналитички метод па нижем и средњем ступњу. а на вишем ступњу владају генетички и хеуристички метод. Према томе, полазп се од говора ученика у дотичном крају п од позпатих народних умотворина; па се прелазп на читање лакшнх чданака, у којпма се анализују најире главне мисли, па онда важнији облици језика. На тај се иачин граматичка анализа везује с логичком анализом; а