Prosvetni glasnik

НЛУКА II НАСТАВА

297

Представа нараледограм изазива прво једну општу представу (којом се аперцепује) у свест, н. пр. Фигуру, површнну, четвороугао. Ако одговор гдасн: „наралелограм је једна Фигура", то учнтељ пита: „каква Фигура?" Ученпк тада помишља на пронађену садржнну појма п додаје: „са четнрп стране, од којих су наспрамне паралелне". Тада учитељ обрати пажњу на разнолнки обим појмова фнгура, површина, четвороугао и покаже, да је најужи појам (четвороугао) за одредбу новог појма најзгоднијп, јер све остале Фигуре и површпне овде не долазе у обзнр. С тога н нзлази као најзгодннја деФнниција: „паралелограм је четвороугао са два пара паралелних страна". Дефиниција иодводи један иојам иод други иојам, који је одмах више њега, и разликује га од иојмова истога стеиена. Појмовн траиез, неиравилан четвороугао п иаралелограм јесу појмови равног степена; појам четвороугао је надређен над овим појмовнма, јер их он све обухвата. Подела. Расуђнвањем н образоваввем појмова се обраћа пажња ученпка на разлику и везу поједшгах појмова. Појам чствороугао обухвата не само паралелограме, већ све површине, које су ограничене са четири линије. Појам дрво обухвата појмове: јабука, липа, раст, јела, палма и т. д. Тако се образовањем појмова долази и до њихове разлике на шире и уже, или више п ниже. При томе се наше мишљење може покретати у два правца, од нижих појмова ка вишим, или обратно. Пример: Шта је раст? — Шумско дрво. Шта је шумско дрво? — Дрво. Шта је дрво? — Биљка. Шта је биљка? — Организам. Овом пењању ка вишим појмовима стоји обратно спуштање ка нижим. То нас водн к логичкој нодели (преглед!), у којој се наше знање обухвата у кратко. Пример: Какве представе можемо разликовати? Појединачне п опште. Како се могу опште представе поделити према начину њихова постајаља? — На представе, које постају искуством (психички појмови) и представе, које се образују расуђивањем (логички појмови). Како се пак могу поједпначне представе разликовати ? — Могу се разликовати на оне, које су постале од осетака н оне, које стварамо Фантазијом и т. д. Преглед. Представе аојединачне опште од осетака фантазијом психички логички ' ' —појмови појмови просте сложене групе низови

групе низови