Prosvetni glasnik

296

ПГОСВЕТНП Г.1АСППК

стају опште представе шп пскуственн појмови, то смо већ раннје видели (впди под 14. четврти став). Од тпх искуственнх појлова раздикују се научни иди логички иојмови, чија се садржина ноже тачно да определл. Како онн постају у настави, видећемо на појму иарал-елограм. Рашчлањаваље. (Анализа). На табди су пацртани различни парадедограми. Учитељ иушта учеипке да сами кажу, шта опажају код сваког параледограма, и. пр. о крадрату: има четири стране; све су стране подједнако дуге; упоредне стране су парадедне; квадрат пма четирп једнака угда; сваки угао има 90°. Исто тако се нзносе и ознаке развученог четвороугла, иравоугаоника и ромбоида. Јединим онажаљем појединих Фпгура не ће ученици још доћи до потребне јасности. Тек расуђивааем и разлагавем биће разговетно свесни садржине појединих представа. Анализа их, дакле, доводи до разговетног иредстављања сваке иредставе ионаособ. Она је ирви стуиањ у образоваљу појмова. Уноређиваље. (Комиарација). Учитељ сада пита, шта су ученици само код појединих, а итта пак код свпју парадедограма пронашли. Одговор је: код неких су сви угдови једнаки, код других пак само угдови парњаци једнаки; код неких су сви угловп прави, код других су пак два угла оштра, два тупа; код неких су све стране једнаке, а код других су једнаке само наспранне; сви пак парадедограии ииају четири стране, од којих су наспраине паралелне, п четирп угла. Оно, што деца овде раде, јесте такође расуђивање. При тоне постају јасно свесна како слагања тако и раздике појединих ознака. Нри ирелажењу (у свести) ова четири низа представа по неки чданови тих низова представа, н. пр. прави углови, једнаке стране, постају свесни по који пут, а други пак, као две парадедне стране, постају свеснн сваки пут. С тога те посдедње представе н ступају јасније у свест, а, прве се пак поирачују. Уиоређењем бива раздвајање једнаког од неједнаког код иојединих иредстава. То је други стуиањ у образовању појнова. Издвајање. (Аистракција). Сада учитељ позива да се каже, шта сваки паралелограи не иора неопходно да ииа, а шта мора. Одговор (расуђивање) је ученишша одакшан ранијин упоређивањем. Они надазе, да стране не норају да инају одређену дужину и да сви угдови не иорају увек да су једнаки. А напротив виде, да паралелограм иора да ииа четири стране, па, дакле, и четири угла и да су две наспраине стране нараделне. Ове заједничке ознаке се издвајају и образују садржину појма парадедограм. Аистракција, којои се извлаче битне ознаке појна, јесте треАи стуиањ у образовању појмова. Одредба. (Дефиниција). На послетку учнтељ тражп одговор на нитање: Шта је паралелогран ? Од различитих ученичких одговора бира се најбољи н обухвата се једнон реченицом.