Prosvetni glasnik

КОВЧЕЖИЋ

631

руски, дотле масу ђака за реалне гимназије пружа руска буржоазија. Племићске и чиновничке деце бидо је у овим школама 11534 а грађанске 13751. Сељаци редативно дају радије децу у ове школе, јер их је и у овим школама скоро толико (4485) исто као и у класичним. Из ових података би се могао извести закључак: да племство подржава класицизам. Број грађанске деце потврђује већ поменуто тврђење: да су реалне гимназије практичније, да боље служе потребама сувремена живота. Овакав се закључак може извести само из укупног броја ђачког. У појединим гимназијама овај се однос мења; он је друкчији у свакој другој школи. У 67 реалних гнмназија су у већини грађанска деца, у 32 племићска, а сељаци дају већину гимназијама у Камишину, Јуријеву, Комри. Све трн су ове школе у Бесарабији. Проценат ученика који напуштају школу пре завршена школовања већн је у овим гимназијама но у класичним. Разлика је мала, али тек постоји. Ако се има на уму краће школовање у овим школама, онда је проценат Фактички већи но што се бројно износи. У 1898. години напустило је школу пре времена 3963 ученнка или 13,4°/ 0 , а завршило је своје гимназијско школовање 1981 ученик или 6,6%. Новоуписаних у пстој години било је 8717. Напуштању школе исти су узроци као н у класи-чним гимназијама. Додао бих само да су овде последице сиротиње осетније. Успех ученички се може оценити по броју ђака што прелазе у старије разреде. Одмах ћу рећи да успех није завидан. Од 100 ученика који иду у школу до краја школске године прелазе 75. Као што се види добра четвртина понавља или због неуспеха напушта школу. Да ли би се ова појава у целини могла протумачити само строгошћу испита? Последице неуспеха у гимназији ублажују се тиме, што ученик одлази у друге школе, које такође дају солидну снрему. У најстаријем разреду ироценат ђака који га свршавају већи је успех релативно бољи. Тај проценат је 85. Ово побољшање се објашњава мањим бројем ученика и већом зрелошћу. Успех у трговачком одељку је гори но у гимназијском. Обично у овај одељак одлазе ученпци са мало воље за рад; ређе неуспех појединаца потиче из умне неразвијености. * * * Живот ђачки је у главном исти као и у класнчним гимназијама. Овде је мање пансиона и интерната. На све ученике ових школа долази 28 интерната у којима живе 562 ученика или 1,8%; у седам пансиона има 728 ученика или 2,2%. Највећи број живи код својих родитеља или рођака. Њихов је проценат 79,5%. Број ученика, што жпве у приватнпм кућама, у туђим породицама износи 5400 или 16,5%. Ова је група већа у реалним, но у класичним гимназијама.