Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

543

Као и у својим ранијим извештајима, тако и овога пута, радо хоћу да нризнам, да сам са трудом и издржљивошћу у раду већине учитеља овога округа у пуној мери задовољан. Нрисуствујући њиховим предавањима и испитивању, често сам имао прилшсе очигледно се уверити, да су свом послу искрено одани и да у вршењу својих наставничких дужности употребљују сву ону педагошку спрему и вештину, коју им је кадра била дати данаита наша Учитељска Школа. И ове годиие, као и пршшком мојпх раннјих ревизија, имао сам довољно ирилике уверити се, да наш учитељ у саразмерно довољном броју случајева, врши своју дужност са несебичном преданошћу; и ја се усуђујем овде напоменути, да нохвалне оцене, којих највише нма међу овогодшињим оценама учитељског рада у овом округу, нису производ мог олаког или сентименталног сматрања на учитељски тежак позив, но да су оне, колико их год има, заслужене, дко не свагда одличним успехом и квалитетом наставе, оно без сваке сумње очигледним, признања достојним трудом насгавничким. Квалитет наставе, крај свега тога, што би само он требао да је пресудан у овој прилици, нисам смео узимати као .једини и руководећн обзир с тога, што сам непоколебљиво убеђен, да за његов нестадак или недовољност сву кривицу носи наша Учитељска Школа и школовање, које је истој лретходило. Кад се Учитељска Школа подигне на ступањ, који би одговарао њеној важности и великом домашају, кад она буде снажна, да својом не само научном, стручном, но и етичком, естетичком, опширније речено: релнгиозном спремом тако стално и непромењепо испуни и задобије свога питомца, будућег учитеља, да овај целог века, и у самоћи сеоској, има јаку, неодољиву потребу занимати се књижевношћу, уметношћу, науком, тада ће надзорник имати права бити строжији у оцењивању каквоће успеха, који је учитељ постигао са својим ученицима. Све дотле, — а мени се чини да то правда захтева — надзорнику ће, ако не као једино, оно бар као најглавније мерило морати служити количина уложеног учнтељевог труда. Но, ако Господин Министар не би. одобрио овако сматрање на ствар, ја ћу радо прпмитп упутства и поступаћу у овој ствари онако, како налази за потребно наша врховна школска власт. Да би нак будућа настава нашег подмлатка била онолико узвишена и снабдевена етнчком, наравственом, хуманом садржином, како је то од увек тражила Педагогија, ваљало би да се у Учитељским Школама сви онн предмети, који имају да, директно или индиректно, утичу на развитак религиозних, етичких и естетичких клица човекове душе, обделавају што интензивннје и складннје. У том би случају душа учитељског кавдидата добила идеалнију садржину и будућн би наставник са већим успехом вршио своју дужност облагорођавања дечје душе. Овако пак, наш учитељ врло добро и успешно утиче на развитак умних способности својих васпитаника; — овн су добро познати са прописаном колнчнном научних чињеница, а религиозна, етичка, естетичка, осећајна сграна душе ученичке остаје онака, каква је од куће донесена; душа се дечја развија у вишем духовном смислу само онолико, колико је за тај деликатни посао дорасла наша породица, која је у том погледу данас посве немоћна.

Као што више наиоменух, учитељн су, ирема количини знања и разумевања евога аозива, којим раеиолажу, вршили своју дужцост савесно, п ја сам им, оцењујући њихов рад, то драговољно и признао.