Prosvetni glasnik

ВАУКА II НАОТАВА

559

оптерећења. За то су потребни много опширнији огдеди у различним добима година, којп би узели у обзир стално заморавање дугим трајањем наставе. Овде су се покушала описати досадања испитивања, којима се хтедо емиирички решити питање о преоптерећењу, једино због историјског интереса, јер је далеко претежније гледиште, да се досадањим путем неће доћп до расветљења питања о преоптерећеностп. Као најважнији резултат свих радова на томе пољу у погдеду откдањања умора, сматра се скра• Кење школских часова аодесним ародужењем одмора, у које се рачуна и пгго ириродније одређивање наставних часова, како Ле они један за другим долазити, — пнтање, о коме ће у току овог одељка још бити речи. (НАСТАВИЋЕ СЕ) *

ЕЛЕМЕНТИ ПЕДАГОШКЕ ПСИХОЛОГИЈЕ Н. БЕ КААР-А СРПСКИ ПРИРЕДИО Д-р Стев. М. Окановић.,

(СВРШЕТАК) (6) 34. Морална свест Морална свест. Знамо да су лаж и крађа зда; истина и поштење — добра; да није право, ако друге људе кдеветамо, теретњмо, презиремо, мрзимо и ако животиње мучимо; да је право, ако бдижњима чинимо добра, ако одржавамо обећања, ако угушујемо зде пожуде, ако водемо родитеље и сдушамо законе своје земље. Све и оваке иредставе чине укуино наше знање о томе, гита је морално — нашу лоралну свест. Мадо дете од свега овога не зна још ништа; оно још нема морадне свести иди савести. Код одрасдих је пак савест веома разнодико развијена. Запуштени људи имају већином мало и то нејасних представа о ономе, шта је морално. Често су те представе и погрешне, н.пр. кад неко расуђује, да даж у нужди није грех и да циљ оправдава средство, да се од богатога може украсти, да би се сиромаху могло помоћн. За такве се људе каже, да имају широку савест. Моралии расудак. Некакав дечак да својим друговима ораје, које је он добио на покдон, или подели са каквим сиромашнпм дететем своје парче хлеба; неки нас пријатељ увредпо и моли с тога за опроштај; један дечко се подсмејава некаквој накази иди покаже некоме странцу криви пут; некакав ученик пориче рђаво дело, које је учинио.