Prosvetni glasnik

ПРОСВЕТНИ Г.1АСНПК

и т. д. Добијање соли. Производаа ипва). Оде .10. (Фабрике за предиво, ткачниде). Израда стакла. У III годинн грађанске илколе. Улица. Калдрмисаље. Грађа за то. Пењање (АсФадт) Кола, саоиице (врсте и јачина трења). Котрљање низа стрму равнииу. Закон надања. ЖељеЗнички иут. Мостови. Река као саобраћајно средство (чун, сплав, лађа) Пливање и специкична тежина, (Потисак на више). Ваздушна лоита. Електрицитет у служби човека. Осветљење. (Хемијско дејство) ТелеграФОвање, телефон, електричко звонце. трамвај. Духовни саобраћај. Језик и иисмо (Више — историски). Грађа за иисање (писаљка, креда, челично одело) Штампарска вештина. Непријатељски саобраћај. Оружје. (историски). Примедба. Наука о светлости и звуку изводи се од чести из познавање и неговање човечијег тела приликом говора о оку и уву. На тај начин код нас би се у нижо.ј основној школи имало нзучити познавање природе са гледишта заједнице живота дакле биолошког а у вишим разредима — грађан. осн. школи — са гледишта рада човековог — више техиолошки. Да сведемо укратко све наше разлагање. 1. Ириродне науке чине за себе једну целину, која се не може цепати ни одвајати јер је и природа целина, и ако испреилетана најразиоврснијом преплетима чињеница и иојава, тако да изгледа да делови стоје сваки за се ипак су они у чврстом односу како једно ирема другом тако и према целини. 2. Питање о утицају природних наука на остварење највишег васнитног циља тесно је везано са питањем иа који начин ће се моћп ученик најбоље увести у разумевање природе. • 3. Да би се ученик могао увести што боље у .јасније разумевање природе треба иапустити досадашњи, систематски, начин изучавања природе, ко.ји је за децу в итп е мртва Форма, према којој она не иоказују никаква саучешћа, даље, који је неподесан за извођење главног задатка наставе природних наука а који се састоји у сазнању јединства н целине целокупне ирироде. 4. Начин изучавања природе са гледишта заједнице живота даје највише погодаба за рационално разумевање целокуине прпроде и потпуиијег утицаја на остварење највишег васпитног циља. 5. Са изучавањем природ. наука са гледишта заједнице живота треба у вишим разредпма народне школе спојити практично посматрање природе, ради разјашњења како бп се нмала применити човекова воља у природи п на тај начин аоред развијања теориског задатка нар. школе утицати на практично спремање ученика за живот.