Prosvetni glasnik

ОЦЕНЕ II ПРИКАЗИ

26

се учила толика силла имена и др. ситниде; а да није карте Цвијићеве, не би се сад, поред пређашњих, додавала и многа нова имена. Што год су Ми.шћевић и Цвијић тамо написали, то и ппсци узимају и дају деци основне П1К0 .1С. То нала.тамо и у овом и у осталим земљописима. На тај начин по овом земљонису учи се н. пр. преко 100 имена самих пданнна и висова, а нико не може рећп да у Србпји одиста има толико важних планинских тачака, нити да толико могу деца запамтити и после исиита. Еад би се тако исто учило у другим земљама, колико бн брда и нланнна имала да запамте деца основне школе н. пр. у Аустрији, Немачкој или Швајцарској ? Добро је што је у овом земљопису у прсгледу изнета внсина планина (њих 46) и дужина река (35), само ако се не нађе неки учитељ који би тражио да и ово ђаци науче напамет. Одељак о производима биће. да је најгори. Нарочито где се говори о врстама земље за обрађивање. Да у источном делу Србије преовлађује кречник, у јужном кристаластп шкриљац, а у западном креда; да пе- » скуша није добра зато што се лако загрева и хлади (а не и што се лако суши); да се само црница раствара и храни биље — те и њима слпчне одредбе или су скроз погрешне или су незгодно казане, те ће деца погрешно разумети и рђаве појмове добити. Остали одељци овог првог дела у главноме добро су израђени. У ситније примедбе не можемо се упуштати, да не би и тиме увећали овај, и онако дугачак преглед земљоииса. У другом делу прва половина су окрузи онако обрађени, како се то пређе учило. По нешто је пзостављено, по нешто додано, али је изашло „то псто, мало друкче". Друга иоловпна овог деда узима предеоне називе: Мачва, Поцерина, Јадар и т. д., а у њима се говори о производима, становништву, обичајима и др. особинама тога краја. ТреКи део говори о српским земљама. Нешто програм, нешто опширност осталих делова узрок су, те је овај-део много краћи него што се лређе о том учило у нашим осн. школама. Али на овај начин изашло је, те је геограФског матерцјала унето таман колико треба. Да је више, не би ваљало. Сва је невоља, што су други делови опЈиирни, те ће овај део морати да се пређе у неколнко часова, и што се неће допунити оним причањем, које треба да загреје срца у Српчића према свима земљама где Срби зкиве. Али како то можемо тражити овде, кад се онаким предавањем неће срца њина загревати ни према Србији? Четврти део требао је да каже кратко како стоји Србија на земљиној лопти. Овај део има две стране. Кратко је казано да је земља округла, да има нолутар, подневке и др.; али код тако кратког објашњења неће ђацима бити јасно ни шта су то степени, а овде се баш

/