Prosvetni glasnik

"

* КОВЛЕЖ И '11 г 307

мртвим баластом, који може дсчијем друштвеном развићу само нашкодити а никако иомоћн. Понављањем се на основу читане књиге проширује, допуњује и учвршћује оно, што се у школи учило. „Покренуте мисли распредају се даље, отварањем нових гледишта буди се интересовање за нов предмет. Неразумљиво се објашњава; упућује се на неопажене лепоте. Суди се о догађа.јима по узроцима који су их изазвали, о радњама с погледом на узроке и њихову вредност". Субјективном мишљењу учитељевом отворено је још доста широко ноље. Фрајнд каже: ,Учитељ може да допуне унесе у оквир разредних нонављања, којом пршшком позива ученике, да искажу све што знају о неком одсеку, с којим су се боље упознали. Или после нојединих понављања, захтева учитељ д# му се помоћу једног одсека (ако је то могућно) донесе опигта слика. У сваком случају сматраће иоједини ученици за част, да и оип нешто даду из свог мадог блага за поучавање разредних другова. И пошто се постепено увлаче сви ученици на рад у појединим предметима. не треба се бојати супарништва. Бацимо напослетку још .један пог./хед на захтеве за кдасну лектиру подесних дела који су изнети у последње време. Она има задатак, да ученицима пре нануштања школе покаже, како се човек помоћу поучне књиге може и сам побринути за своје даље образовање. Ири оваквој класној дектири сваки ученик добија примерак истог дела. Сваке недеље држи се по један час, "кад се поједини одељци читају и објашњавају. Више пута дају се подесие ствари из лектире и за иисмене задатке. Практичне огледе у том ногледу чинио је Ректор Аберле у Валденбургу. Он каже, да је Робинзон у издању Киперовом, Арнтовом врдо подесан за дектиру. Учитељ Еарстенсен пише у „В1аИег Јш* 8сћи1ргахЈ8": ,Већ неколико година чита се код мене у вишем девојачком разреду Шидеров ,Тед" с подељеним удогама, и смед! рећи, да ме је успех потнуно задовољио. Тел је постао мојој деци најмидија дектира на коју се она радују неколико месеца у напред. Ова дивна драма чини неоцењене услуге за читање, за језично образовање и за образовање срца и душе. По мом мишљењу та драма треба да буде стадиа дектира за ученике виших разреда". Ми смо свршили наша разматрања. Жедимо да она допринесу решењу питања о дечијој дектири на корист наше омдадине и на спас нашег народа. Иревео В. Зд.