Prosvetni glasnik

I

180

ПГОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Оншхина је вршила своје обавезе у ггогледу издавања плата и стаиарине учитељима на потпуно задовољство, те према томе није било потребе за какав рад у томе погледу. Тако исто управитељи су водиди уредно администрацију својих школа. За хитне наредбе сам имао много тешкоћа с тога, што нисам увек имао Јгри руци довољно послуге, јгошто се и ја служим служитељима самога министарства, па кад су они заузети хитним пословима самога министарства, ја их нисам могао употребљавати за своје послове. Али у току нове рачунске године ће се и та тешкоћа отклонити, јер је у буџету предвиђена сума за телеФонску везу школских зграда са централом, па, према томе, и са зградом министарства. 3. Инструктивни надзор Прве походе, које сам готово у свима школама учинио но једаред на и више пута до 6. новембра, ове год., биле су ради дисциплинског иадзора. На дан б. новембра, ове год., држао сам учитељско веће и том приликом казао, да сам прве погледе нинио једино у циљу тог дисциплинског надзора, али да ћу од тада почети да прегледам школе свестрано и да дајем поуке, у колико је потребно. Том сам нриликом изнео и најопштије захтеве, који треба да се испуне, те да се може рећи. да је настава имала успеха. Одмах носле тога отпочео сам прегледе. Ти су нрегледи текли овим током: кад дођем у школу — остављам учитеља да продужи предавање до краја часа. Том га приликом ценим као предавача. За тим, по дневнику рада, пропитам ученике из свих предмета или пустим наставника, да сам пронитује. Уз то прегледам писанке и цртанке. Кад се све то сврши, онда се разред пусти на одмор, а ја изнесем своје примедбе н саслушам против-разлоге, ако би их било, и изложим упуство, како би се требало да ради, па да се постигне жељени успех. НајпосЛе у уписници забележим све важније напомене, како би наставник имао пред очима, у ком правцу треба даље да ради. Тамо, где сам налазио самостални.је раднике, ја сам се разговарао о оправданости њнхових погледа, али сам увек допуштао, да раде по својим ногледима, у колико ти „погледи" нису били са свим неоправдани. Да би се могао увидети начин ових прегледа, слободан сам овде приложити по један записник из сваког разреда осн. школе. I разред Данас 22. Новомбра 1900. године, од 8—10 часова ире подне, извршио сам преглед овога разреда. Гласовна анализа је завршена успешно и прешло се са гласовне анализе на читање, али је читање још лоше због неправилног прелаза са гласовне анализе на читање. 0 томе су дати упути учнтељици. Рачун и нисање је боље. Дисцинлмна је добра. Администрација у толико непотпуна, што дневник рада није вођен од почетка рада. Ситније напомене у раду саопштене су учитељици усмено у присуству управитеља. II разред Данас 25. новембра 1900. год. извршио сам преглед овога разреда од 8—12 часова пре подне. Нашао сам у рачунању повољан успех. Читање је натегнуто; ученици не могу брзо да синтезују слова и да изговарају целе