Prosvetni glasnik

182

ИРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

су дата упустла утатељици, а потписани је пропитивањем деце изнео н учитељици, на што треба при даљем предавању обраћати нарочиту пажњу. Администрација је била уредна. Дисцпнлина у школи је врло добра. Види се, да је учитељица марљиво радида и да има љубави према деци и учнтељском раду. IV разред Извршио сам преглед овог разреда од 9—11 часова пре подне и од 2—3 часа по подне. Учитељицу сам затекао при предавању читања. Обрађнван је чланак „Голубац" из читанке за овај разред и то како с обзиром на читање тако и с обзиром на стварну обраду његову. Нашао сам, да је читање неравномерно извежбано, јер док поједине ученице читају течно, дотле друге т. р. сричу, што се никако не може допустити у IV разреду. Граматнчка анализа била је боља. — При пспитивању учитељица није допуштала да ученнце саме излажу веће масе мисли, већ је својим питањима цепала у делове и оно, што по своме карактеру мора да је целина, па према томе као целина п да се излаже. Питања су била таква, да се на њих одговарало само са: да пли не, или су била т. зв. катихетична питања т. ј. таква питања, којима се у исто време казује и одговор било речима или нагласком. С тога је учитељпцн препоручено, да обрати већу пажњу на самосталност деце у излагању мисли. При излагању ирочитанога градива деца се не изражавају на свој — индпвидуални —• начин, него се чврсто придржавају књиге и књижевног низа излагања (н. пр. „у низу ђердапских кршева" и т. д.). Другог часа се прешло на цртање. Цртани су полукругови. Том сам прцликом прегледао, шта се до сада прешло у цртању и нашао сам, да је пређено врло мало градива, па и то градиво је такво, да би пре могло поднети за II раз., него ли за IV. Сам рад изабраних цртежа није иоступан, јер су се раније цртали тежи предмети, но што се . предамном на часу цртало. Ове су се линије цртале по команди. Због тога су се деца журила, да линију сврше до друге команде, те су с тога и те линије испадале накарадно. Досадањп пак цртежи били су чисти и доста добро израђенн. Учитељицп је преноручено, да изостави команду при цртању, како би се деца могла слободније одавати комбиновању и одмеравању црта при пртању. После овога учитељица је пропитивала из појединих предмета. Из Науке Хришћанске су деца течно приповедала, ну учитељица је и овде својим с\деловањем чинила исте погрешке, као и код испитивања прочитанога градива у читању. — У земљопису је владало знање голих геограФских имена код ученица. Ја сам покушао, да питам децу на тај начин, како ће се увидети, да је земља од утицаја на живот човеков, а сем тога, питао сам децу и у другом реду и покушавао, да се уверим, како деца сем имена и шара на мапи имају и замишљене (фантастичне) представе о појединим геограФским предметима. Тако исто покушавао сам да разматрањем и разговарањем пробудим љубав деце према њима (за то сам изабрао Дунав као геограФски предмет, којп је деци познат). Из тога рада учитељица може увндети, шта јој не достаје у геограФској настави; а иотписани јој је и усмено дао потребна упуства. После подне је било испитивање из рачуна. Учитељица је давала ногодне задатке, којима се ученице наводе на размишљање о бројним односима предмета. Прелазило се до сада сабирање, одузимање и множење. — Из Познавања Природе ученице су питане да приповедају о укупним сликама при-