Prosvetni glasnik
БЕЈВШВ8
1409
се опажа у свима деловила сједињеие краљевине, највише иак у Енглеској и Уелсу. Тај ироцес овде наиредује брже, но у Ирландији и Шотландској. За 25 година пре 1898. године, средњи број рођених оиао је за 17 продената. Општи број рађања за 1894. — 1898. годину износи само 5,570.000 место 6,700.000, броја пређашњег прираштаја насељења. Другим речима, сваке године за ових пет година велико-британских подаиика родило се мање за милиун, него што се очекивало. Ово опадање прираштаја насељења у уједињеној краљевини узело је веће размере, но у осталим државама, сем Фраицуске; ипак оно напредује у Енглеској брже но у Француској. * ГраЈЈанске школе у Франдуској. — За време нрошлогодишње нарнске изложбе, као што је познато, био је и међународни кокгрес за школе народне. Тај конгрес држан је 2., 3. и 4. августа (по и. к.) Четврта тачка нрограма тога конгреса била је о грађанским школама. Само то, што је један овакав међународни школски конгрес обухватио и грађанске школе, казује нам да грађанске школе постоје свуда у свету и да не стоји мишљење, које се поводом наших грађанских школа протура, као да такве школе нису потребне и да их други народи немају. Оне дакле постоје свуда, а састав им је у главноме свуда слнчан, и задатак свуда исти. Ми овде износимо шта је на поменутом конгресу изнето о грађанским школама Фрапцуским. 1 ) Француске школе грађанске иостале су 1833 г., биле су унеколико промењене 1840. г., а г. 1850. биле су доста напуштене; али године 1881., 1886., 1887., 1893. и 1898. поново су уређиване и поправљапе. Циљ и тип француских грађанских школа је: 1. Донуњавање наставе код младежи која је свршила основну школу (јер само основно школовање данас није довољно). 2. Приправљање младежи за занатлиско п привредно занимање у опште. Школе грађанске разликују се од средњих школа највише својом ирактнчком наставом, а од стручних школа, привредних и трговачких, разликују се што дају опште образовање, сваком потребно за практички живот. Еруг програма грађанских школа у Француској који је прописан год. 1893., конгрес је усвојио; али је напоменуто, да се свакој општини, која грађанску школу отвара и издржава, оставља да програм своје школе пропшри према својим месним потребама, (н. пр. у правцу техничком, машинском, пољопривредном, шумарском и др.). Конгрес је највише ударио гласом на то, да програми грађанских школа Дш морају бити истоветни за све школе, него да се мењају и удешавају нрема иотребама околпне у којој је школа. Програме сваке школе треба да удеси учитељско веће ирема потребама месним и према напоменама месне школске власти и људи из околине, који разумеју месне потребе. Тако састављене програие треба да прегледа и одобрп виша школска власт. Настава у I разреду треба да је једнака за све ђако, а стручна предавања н. пр. из пољопривреде, трговине, индустрије треба да почињу тек у .другој и трећој години. На конгресу је изнет био предлог, да се, поред других стручних предмета, у женске грађанске школе уведе и предмет о домаћем газдинству, који
Ј ) »Вез. ТЈМ4.« бр, 6.