Prosvetni glasnik

1658

ИРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

и писмено. Ученици морају се навикавати да правидно и лепо читају чланке, приступне дечјем појимању, и да умеју препричавати садржину нрочитанога усмено и писмено. Граматику матерњега језика морају ученици савладати таман онолико, колико им је потребно да буду писмени кад пређу у вишу гимназију (IV разред). IV разред. Систематско понављање етпмологије и синтаксе ; читање и превод Остромировљева јеванђеља с тумачењем словенских облика и норедећи их с руским. Од V разреда почиње изучавање књижевности, т. ј. читање и тумачење угледних писаца, уз то у сваком разреду посвећује се неко време и на упознавање с угледнијим списима туђе књижевности. V разред. Кантемир, Ломоносов, Державин, Фонвизин, Крилов, Карамзин, Жуковски. Одисеја, Илијада, одломци из Данте-а. VI разред. Грибоједов, Загоскин, Пушкин, Лермонтов, Гогољ, Тургењев, Гончаров. Историске нриче, јуначке и друге песме. Шилер, Гете, Бајрон. VII разред. Островски, ./1. Толсти, А. Толсти, Даљ, Григоровић, Достојевски, Кирил и Методије, аетопис Несторов, Слово о полку Игореву. Софокло , Сервантес, Шекспир, Молијер. Основни појмови о логичним претпоставкама и методима мишљења морају се саопштавати ђацима при тумачењу образаца (синтеза, анализа, стварање појмова). Нри изучавању логике, логичне Финоће, као нпр. појединости о силогизмима морају се изоставити. Озбиљна пажња има се скренути на писмена вежбања, ночињући од V разреда; теме морају имати непосредне свезе с предавањима из књижевности и историје, али по могућству, треба да имају апстрактнији карактер. У VII разреду одређују се бар две теме за потнуно самосталну разраду. 3. Латински језик. IV и V разред. Етимологија, кратка синтакса.. Бежбања у преводима и читању хрестоматија. VI разред. Понављање синтаксе с потребним допунама и читање лакших чланака' Корнелија Непота. VII разред Читање одломака из лаких прозних писаца и метаморФоза Овидијевих. Предавање латинскога језика мора имати за циљ да доведе ученике до могућности да разумеју л.аке писце и да им олакша при занимањима у вишим научним заводима да се користе литературом. 4. Грчки језик (иакнадни предмет за оне који желе). Број часова се не утврђује нити се за поједине разреде одређује. Најмањи захтеви своде се на изучавање кратке грчке етимологије и синтаксе и читање Анабазиса КсеноФона. 5. Нови језици. У школи се предају два нова језика: немачки и француски, од којих се један, по избору ђачких родитеља, почиње од I разреда (први нови језик), а други од III разреда (други нови језик). При предавању нових језика мора се тежити да ученици који свршавају школу потпуно разумевају не сувише тешке саставе историског и приповедачког садржаја. У ирвим разредима треба почињати обучавање туђему језику по, тако названом, природном методу. Први нови језик — I разред. Унознавање с називима нредмета који окружују ученика, називи радња и апстрактних појмова, приступних уче-