Prosvetni glasnik

наука и насхава

1661

Неминовно је потребно да се науче карте читати и да се учини најкраћи преглед -по глобусу и плапиглобовима свих делова света. II разред. Кратки преглед ванјевроиских земаља (Азија, Африка, Америка, Аустралија и Океанија) односно њихови хидро — и орограФСки услови; њихов климат, насељеност. III разред (3 часа). Јевропа с нарочитом пажњом на земље с којима је Русија тешње везана економсгаш интересима (Франдуска, Инглеска, Скандинавске земље, Аустро-Мађарска, Словенеке земље, Балканско полуострво, Турска и Немачка (1 час). Преглед јевропске и азпске Русије (2 часа). IV разред. Географија Јевропе. V и VI разред. ГеограФија Русије у свези с познавањем домовине, којему је диљ ближе учознавање отаџбине, њене територије, површине, земље, климата, насељења, путова, трговине и радиности, како оне која се добива, тако и оне која се обрађује, Финансије и кредита, наоружања и народног образовања. 12. Познавање закона. VI разред. Енциклопедија права. Кратки појам о праву. Цраво и моралност. Обичај и закон. Бласт законодавна, судска и адмипистративна. Облиди државног уређења. Кратки преглед облика државног уређења најважнијих јевропских држава. VII разред. Руско државно право. Руске државне усганове. Основни закони. Управни органи. Појам о грађанском праву и парницн. Појам о казненом праву и поступку. 13 Природне науке. При предавању нриродних наука потребно је водити рачуна о узрасту ђачком у прва три разреда. Видну улогу у психичким особинама детињим игра тежња да створи готовину Факата. Област виђења, слуха и других чула игра истакнуту улогу и стога предмет особите бриге Јнколине мора бити и тај, како ће научити дете да се свесно обраћа к ономе што види, чује итд. и да пробуди у њега љубав ка природи. Предавање природних наука у тим разредима не мора имати карактер строгога систематског курса, као што је то до сад било, но, да богме, оно не мора бити без системе; објекат за њега служиће му онај свет, у којем дете живи, она околина с којом се оно непосредно додирује; треба избегавати систематске описе. Главни је циљ предавању природних наука у нижим разредима: да се развија у деце способност да посматрају предмете који их окружују, и појаве природне, који су доступни њихову појимању, свикнути их да разликују битно од случајнога, да правилно генералишу своја посматрања, једном речи да се да ученицима могућност да развију способност јаснога и тачнога мишљења с помоћу рада над конкретним Фактима и нојавима. Сем тога, природним наукама је циљ да се појача и учврсти у деце љубав ка нрироди и да их упознамо с најглавнијим појавима и производима природним, с којима је тесно скоичан свакодневни живот. Да би се извршиле такве педагошке задаће проФесор Кајгородов је еаставио лепо разрађен програм за прва три разреда. IV разред. Кратки курс минералогије и хемије; предавања из хемије морају бити нраћена онитима. V разред. Систематски, но врло кратки курс из зоологије и ботанике. VI разред. Кратки курс опште биолошки. VII разред. Т>аци морају бити упознати с грађом човечја тела и његовим Функцијама у свези с хигијеном. Последњи нредмет бољејеиз-