Prosvetni glasnik

1662

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

водити у облику ирича ио питањима, која имају нијвише значај за личну хигијену. 14. Предавање слободноручног цргања има за циљ да се научи како да се види Форма, како да се она разуме и да се рука свикне, да идући за очима по могућству, изводи Форму у равнини. I разред. Цртање равних обллка, праволиниских веза с табде и на памет. Цртање углова и њихних веза. Цртање оквира за сдике. Цртање геометриских дикова: четвороугдова, ромбова, трапеза итд. Цртање кривих линија и криводиниских ликова. Круг, овад, спирада, спремање задаћа за симетрију, предсгављање целине по датој подовини иди четвртини итд. II разред. Цртање геометриских теда с модеда, који нису прозрачни, с означавањем сенке. Цртање најпростијих ггредмета, као степеница, чаброва, б.уради, кула итд. Цртање рељефних обдика, равних и без сенке. Цртање даких орнамената. III разред. Цртање вештачких предмета примењене вештине с равним и округдим површинама и назначењем сенке. Прецртавање с гипса проетијих ц типских орнамената. IV разред. Цртање рељеФних пдастичних и орнаменских облика са сенчењем. Цртање изабраних рељеФа са сдикама човека и животиња. У, VI и VII разред. Цртање с оригинада угљеном, тушем, сепијом. Употреба боја. 14. Предавање цртања мора бити обавезно, али не принудно, т.ј. није могућно тражити од сваког ученика да има успех средњег ученика. Може се захтевати само труд и пажња, јер успех у том предмету веома много зависи од способности. 15. Геометриско цртање. Циљ предавању овога цртања је да се ученици обуче граФИЧној вештини, која се састоји у умењу да се на хартији изрази облик датога предмета с помоћу строго правиднога и тачног цртежа. Ове цртање не предаје се по тачном распореду по разредима. Курс овога цртања састављен је из два деда, општега курса и курса пројекционог цртања. У састав општега курса удазе: 1) техника цртања, 2) најглавније геометриске конструкције и вежбања у прецртавању сдика праволиниских, криволиниских и мешовитих израђујући их на различне начине. Други курс казује ученицима очигдедним путем начин представљања геометриских тела и њихових комбинација, како у ортогонадним, тако и у косим пројекцијама, а тако исто упознаје их са израдом цртежа с природе. Предавање геометрискога цртања не мора имати чисто математички карактер и не мора играти сдужбену улогу као придог уз предавање геометрије. II За шволе са два кдасична јеаива и једним новим Програми за Закон Божји, руски језик, математику, геограФију, историју и за прва три разреда из природних наука, сдободноручног и геометриског цртања — исти су, као и за школе општега типа, а из Физике и геограФије са скраћеним обимом из неких одељака тих наука. Нови језик изводи се по данашњем програму у гимназијама. Познавање закона и домовине не предају се.