Prosvetni glasnik
94
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
Ту се узима пример у ужем смислу. Појам, пак, о моралном примеру у ширем смислу обухвата и сопсгвене доживљаје као најпрвобитније примере, чијом је помоћу тек дете у стању да потпуно разуме и оне друге. За ово, тј. да и сонствени доживљаји служе као пример, има доста потврде и у свакидањем говору народном, где се може сваки час чути: „За то имам ја најбољи иример на самом себи ", или „За то тп ја могу навести један пример из свога живота ", итд. Ови примери чине један део широке области васпитаниковог искуства. Али целокупно његово искуство не чини ове примере. Само извесни моменти многобројног васнитаниковог искуства уздижу се до потребне јасности, заокругљују се као целине, као доживљаји, и остављају таква трага у дечјем духу, да се после и сами намећу детету као узори за даље слично делање, или својом особеном јасношћу узрочне везе служе као објашњење или потврда моралним правилима које је васпитаник већ задобио. За науку о васпитавању подесније је схватање моралног примера у овом ширем смислу, јер се тако улази дубље у суштину заплетеног посла око васпитавања. У даљем овом расправљању наћи ће се за то довољно потврде. Пре но што се пређе на излагање утицаја појединих примера на морално развијање васпптаниково, биће корисно извести класиФикацију ових примера. Класификација примера као чинилаца у моралном васпитавању, колико ми .је познато, није досада нигде изведена у педагошкој науци. Из тога узрока треба и ову класиФикацију, која ће се овде изложити, сматрати као покушај. И ова би се класиФикација, као и свака друга, могла различно извести. Тако би се могло узети за основ подели место на ком васпитаник тече примере: породица, школа, друштво. Могле би се за основ подели узети и личности од којих васпитаник добива примере: родитељи, сродници, учитељи, други људи. Све су ово важни чиниоци у моралном васпитавању. Али ипак обе класиФикације, које би се извеле на овим основама, не би биле довољно педагошке, не би биле довољно научне, јер им је основа подели више спољашња, да не рекнем случајна. Напротив веће ће вредности бити подела изведена на битнијој, на унутрашњој основи за поделу. Таква се основа може наћи у васиитаниковом сазнавању иримера. То би била исихолошка основа за класиФИкацију ових нримера. Према тој основи могу се овако поделити примери који служе као васпитни чиниоци у моралном развијању васпитаникову: Пре свега су сви примери: