Prosvetni glasnik

338

веома ретка безузрочност која је главна одлика у гатке. Она, пак, Фантастичност, које има по где и где у народној песмн, више је као нека провидна навдака у коју је заодену-т иначе стваран живот човечји, те ни она не одводи морални развитак васпитаников на странпутицу као што чини гатка и басна невероватне садржине. 5. Дута приповешна врши онај исти утицај који и иснричан пример ради усмене поуке, те у главноме и овде важи све оно што је тамо речено да важи за морално васпитавање исказаним примером. Разлика је у томе што су ове нриповетке опширније, те се у њима улази у појединости и у сложенијим и замршенијим односима људским и наситније се излажу иобуде моралном или неморалном делању, мисли и осећања, радних лица,. и узроци и последице изложеног делања људскога. Овом се врстом лектире — Јер се ови умни производи употребљују као лектира — уводи васпитаник у појединости и детаље човечјег живота, те се на тај начин њоме с једне стране допуњава и расветљава оно што је раније засновано животом и искуством и усменпм поукама уз испричане примере, с друге се стране опет многа већ раније створена морална правила утврђују и чисто као доказују, налазећи потврде у појединим ситуацијама и догађајима у приповетци. Тиме се полаже темељ даљем васпитаниковом самообразовању примерима из књижевности. Народна ирииоветка већим делом иде у гатке, те је с стога неподесна за цељи моралног поучавања примерима из књижевности. Неке се од народних нриповедака ипак могу пробрати и употребити за ову цељ, нарочито као лектира за млађе и средње васпитанике. Вештачка ирииоветка много је подеснија, а њих је још и у врло различној опширности, те се могу с коришћу употребити не само за васпитанике средњег узраста већ и за оне најзрелије, на шта више и а,оцније кад престане право васпитавање. И за млађе их има међу овим умним производима, а то су оне окраће, са прегледном и лако схватљивом садржнном. Један део и вештачких приповедака иде у умне производе невероватне садржине. 0 њима ће бити доцније помена. 6. Роман је такође пун примера и моралних н неморалних, а утиче на морални развитак васпитаников на сличап начин као и већа вештачка приповетка. Разлика је у томе, што је утисак од романа снажнији но утисак од приповетке, од прилике онако као што је утисак од слике у боји снажнији од простог цртежа. Овај је утисак све снажнији што је васпитаник одраслији. Даље се романом јаче утиче на осећања но приповетком те његови примери боље приањају за срце. Сувремени је роман и потпунији израз друштвенога живота но приповетка, те младом читаоцу очигледније износи живот у ком ће се и он скоро кретати као самосталав