Prosvetni glasnik
280
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
бају се ученицц у повлачењу основнпх црта, које треба да буду доле заокругљене. Пето вежбање састоји се из основне црте заокругљене горе и доле. У шестом вежбању се пишу основие црте као и у четвртом вежбању са основном цртом иолуелиатичном. Седмим вежбањем се вежбају ученици у писању основних црта које се као полуелипса савијају у-десно са основним цртама савијеним горе и доле. Осмо вежбање изводи основне црте без икаква заокругљивања али се пружају црте напзменце за основну висину, за горње пружање и доње и за потпуно пруж:ње. Девето вежбање се састоји из основ. црте без заокругљивања, цртом која се пружа наниже али да је заокругљена на замку, за тим да се пише осповна црта доле заокругљена, и у десетом вежбању има да се пнше основна црта доле да је заокругљена, за тим да се пише црта што се пружа доле и горе и да се на замку увијају, иа онда опет основна црта горе и доле заокругљена. Тек пошто су се деца довољно извежбала у ппсању ових претходних са ставних делова појединих писмена прелази се на мала па онда велика иисмена. Ово би био веома заобилазан пут и не би био за децу ни интересан ни практичан. Методички би било миого оиравданије да се после два три вежбања у писању основних састојака најпроетијих писмена одмах и примењују те црте у дотнчним писменима. Оем тога тај је пут у неколико и самим иротрамом обухваћен. Тамо се тражи: разлагање писмена на њихове састојке и правилно нисање тих састојака; везивање делова или састојака у целине и изналажење грегаака у целини; вежбање у писању целине правилно док се не извежба и око и рука; везивање слова с пажњом на једнакост у величинн, дебљини, размаку и нагибу; писање читавих речи с овпм обзирима а тако и реченица. Прп поступку наставе писања влада тако звани генетички метод, по ком се настава за сва доцнија слова мора ослањати на црте које су се прешле код ранијих слова. Према томе тако је требало и ова вежбања удешавати. Сем тога ннсу на овим таблама исписани састојци за велика писмена а то је требало. Иначе облици нисмена на угледима су лепо израђени, и доста прости и практични. Нагиб, симетрија, везивање и величина појединих писмена у речима правилно су изведени, као и поступност у вежбањима у писању саставних делова писмена. Лепо је и то што је насликан и положај руке и држање пера при писању, а могло би да се израде слике и за представљање седења и целокупног држања тела прп писању. Завршујући овај извештај о поднетим понудама за писанке у основ. школи на основу расписаног Стечаја Минпстарства просвете и црквених послова, мпшљења сам да би требало одбацпти понуду г. 'Борђа. Крњца или му повратити да изведе боље поступност у писанкама а примити зидне табле г: Малетића као аомоЛно средство за учитеља у настави за лепо писање с тим, што ће се изоставити натписи ирво, друго, треће и т. д. вежбање, већ просто да буду то штице из којих ће учитељ издвајати и комбнновати на школ. табли кад му шта затреба. Упуство бп се могло одштамнати у Просветном Гласнику са изменама које се односе на ова вежбања. 15. аирила 1901. Главном Просветном Савету понизан, у Београду. Михаило М. Станојевић учит. овд. Савет је одлучио: да се умоли и г. д-р Стеваи М. Окановић, редовни члан Савета, да изволи све поднете Пиеанке и Цртанке прегледатп и Савету о њима реФеровати на другој седници према расписапом стечају за њих од стране Министарства просвете и црквених нослова. Овим је завршен овај саветски састанак.