Prosvetni glasnik

РАДЊА ГЛАВНОГ ПРОСВЗТНОГ САВВТА

381

1. Да ли су ови ирегледи иотребни за округло иисање? Пошто је за овај предмет прописан програм, у ком се каже, да ће ученици преписивати са гаколске табле, на којој ће наставник пнсати, или са зидних таблнца на којима ће наставник објаснити ученицима што је потребно, то отуда излази да ови мали ирегледи нису иотребни. За то треба израдити зидне таблице, са којпх би ученици ирегледали и на којима би наставник учепицима обраћао нажњу на правилно извођење појединих писмена, јер свако слово, правилно написано, мора бнти и лепо. За ученике треба штампати нарочите писанке за округло писање. Ове зидне таблице користиле би наставнику при нредавању, јер се може десити да и сам наставннк није извежбан у округлом писању. ' 2. Да ли се ирегледи, овакви какви су, могу уиотребити као иомо%но средство ири учењу округлог иисања? Прегледи, овакви какви су, нису потпуни а треба их у нечему и поправити, и то из овнх разлога: / 1. Писац се у неколико држао Сенекеновог округлог писања. То је добро, само се није потпуно тога метода придржавао, и стога нрегледп немају довољно основних облика из којих се изводе поједпна писмена. У целој првој свесци нема никаквог објашњења, како ваља поједине потезе иисати на да буду правилни. Стога је и потез „С" испао погрешан, јер унутрашња кривива мора бити тачан полукруг. У другој свесци почнње исписивање речи, без претходног објашњења свнју пнсмена како и из којих основних црта она постају. У овој свесци при крају стр. 11. видимо и велика писмена: Б, Ј, В, 3, Д, Е и за њих се не зна како постају и нашто ваља обратити пажњу при писању па да та писмена буду нравилно напиеана. Тек у трећој свесцн истакнути су понеки основни облици, ну и тт фале стрелице, како би ученик знао одакле ваља почети писати и којпм правцем. Сем тога нема основних облика за ппсмена Д, Њ, Ч, Н. На последњем листу треће свееке исиисана је цела мала азбука али се не зна, да ли пнсац ову сматра за округло писање или стешњени ронд, јер се ова два начина разлпкују и треба нх објаснитн. Да би ови нрегледи могли служити као уџбеник за српско округло ппсање, требало би их према напред реченом попунити п понегде поправити. Сем тога у уводу написати теорију округлог писања. Ова теорија потребна је тим пре, пошто писац, ако Министарство не мисли откупити те прегледе, жели сам да их штампа и намени као помоћно средсгво за округло нисање. Према свему а с ногледом на велику нотребу помоћних средстава за округло писање у нашнм школама мишљења сам: да се ови ирегледп врате г. Вићи Малетићу, да их према поменутим примедбама попуни и поправи; да сем тога изради зидне таблице, на којима ће још очитије истаћи основне облике целе мале и велике азбуке и то за писање округло, стешњено округло и батард, које је такође програмом за округло писање обухваћено. Кад писац све ово сврши, онда најтоплије препоручз г ј ем Министарству такав уџбеник. Благодарим Гл. Просв. Савету на новерењу. 19. јуна 1901 л Београду. Ковачевик проФесор.