Prosvetni glasnik
КОВЧЕЖИЋ
ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У АУОТРИЈИ
У Аустрији се веома дене грађанске школе. Њихов је задатак да даду ученицима опште образовање, којем је положен темељ још у основној школи. При овоме се ипак имају у виду ноглавито практичне потребе, које ће имати учениди као будући трговци, занатлије или земљорадници и економи. Из овога је јасно да су грађанске школе установљене за ученике, који неће учити гимназију. Ну, осим тога ове школе дају и претходну спрему ученицима, који хоће да уче учитељску школу или друге неке стручне школе за које се не тражи средњешколско образовање. На послетку грађанске школе воде рачуна и о специјалним потребама места и округа у којима су, то јест, дајући ученицима опште образовање, оне их полако уводе и у трговачке и занатлијске послове, којима се баве њихови старији. На тај начин чим ученици сврше грађанску школу, одмах могу да буду од веће помоћи својим родитељима, јер се брже и успешније усавршавају у практичним трговачким и занатлијским радњама. Због овога последњег месне трговачке и занатлијске прилике имају великог утицаја при утврђивању наставнога плана и програма за грађанскс школе. Отуда и долази да ове школе у појединим местима н окрузима имају донекле различите наставне планове и програме. Да би грађанске школе могле одговарати и специјалним потребама појединих места, наређено је законском уредбом од 2. маја 1883. г. да се окружни школски одбори састају у нарочите седнице, на којима ће ће се већати о наставном илану и споразумевати се како да се удеси наставни програм. На овим седницама суделују сви наставници грађанске школе, управитељи свих стручних школа, којих има у дотичном округу и за које грађанске школе припремају своје ученике, на послетку позивају се и представници појединих заната, који су заступљени у школском месту и округу, и заступници земљорадничких интереса. Овим са-