Prosvetni glasnik

174

ИРОСВЕТНИ ГЛАСНПК

у намсри да се сви потпуније упознаду са народним просвећивањем за прошлу годину, јер ће то помоћи да лакше остваримо наше заједничке идеале. Ову намеру моју одобрио је и господин министар просвете. У колико сам пакјаумео извести овај посао, пресудиће читаоци, као и то да ли је један овакав рад од вредности. Међутим, ја у напред изјављујем да је ово први покушај, који треба више да наговести шта све и како треба да се ради у будуће у овом правцу, ако се у начелу призна да су овакви радови крајем сваке школске године потребни, као што ја верујем. I 0 школскил зградама. Још је закон о основним школама од 1882. године тражио да се свако мушко и женско дете, дорасло за школу, мора школовати. Али, то је и после 20 година остало само на хартији. И данас још ни половина мупшараца по селима не ноходи школу. Женска се деца школују по градовима. Ретке су женске школе по селима, а где их и има, школу походи мањина, већи број, као год и мушкараца, не иде у школу. По селима, у којима нема засебних женских школа, а тако је у највећем делу земље, нађе се и понеко женско дете да учи заједно са мушкарцима. То су девојчице, које су родитељи добровољно дали у школу. Из овога је јасно, да и после подужег низа година, откад је изишао први закон о обавезној основној настави, ипак се школује мањина деце, а велика већина код очију остају слепа, како би то народ рекао. Ову непријатну ствар није отклонио ни закон о народним школама од 1898. гед., и ако су у њему пооштрене мере против родитеља, који неће да шаљу своју децу у школу. То неће моћи отклонити убрзо ни нови закон, који се сад спрема. Главни је узрок томе што немамо довољно школских зграда, у које би се могла сместити ни сва мушка деца, која су за школу, а камо ли и сва женска деца. Међутим, многе школске зграде, што их данас имамо, нису добре. Понеке су ниске, мрачне, вла?кне, мале и уопште неподесне у васпитном и хигијенском погледу, штетне су по здравље и ученика и наставника. Понеке немају станова за наставнике, па се ови грдно муче, тражећи станове у селу, али удобне, не могу да нађу, и ако их преплате. Запазио сам да су у понеким школама учионице с прозорима са две, три, па и са све четири стране. Зато се у њима никако не могу да наместе клупе, да би светлост долазила ученицима слеве стране. Л.ако је појмити како штетно утиче на очи ученикове светлост, која се укршт.; по таквим учионицама. Гдегде има учионица са прозорима, који су изнад висине ученика ит.д. Све су то махом школе, које су преправљане од других зграда и нису првобитно намењене да буду школске зграде. Оне су преправљене од какве механе, иекарнице, касапнице, дућанића, оиштинске суднице, црквене куће или, уопште, од ма какве приватне згра-