Prosvetni glasnik

ПРЕДАВАЊА

ДВА ЧАСА РЕПЕТИЦИЈЕ ИЗ ХЕМИЈЕ

У ерфуртској реалној гимназији, подстреком њена директора проФ. Д-ра Цангеа, у геометрију се улази помоћу изврсног уџбеника „Ргорас!еи^Гк (1ег ОеотекгЈе, топ Јасоћ Ра1ке." У том делцету Фалке на лакпм зададима из пољомерства показује, на који се начин код ученика непрекидно одржава интересовање, како се исти васпитавају на саморадњу, и по том како средње обдарени дечаци (медиокритети) без тешкоће добнјају прва неопходно потребна знања за геометрију. Фалкеова метода даје се применити и на хемију. Еако се има ово вршити на часовима репетиције, показује овај чланак 1 ) Д-ра Карла Фромкнехта, преведен из ваљаног немачког часописа ,РећгрпЉеп ипс! Бећг§ап§е", св. за април 1901. год. Изводи ли се репетиција — разуме се, увек неће ићи — на замишљени начин, и ако се хемиски Факти ради испитивања не ређају једно уз друго просто, више или мање без узајамне везе, него ако на неки начин (ма и само слободан) буду поређани и доведени у међусобну везу, — настава постаје занимљивија. Факти из различитих области дају се без натезања довести један с другим у узајаман однос, па показују чак везе и с осталим природним наукама, шта више и с геограФијом и историјом. Формирањем оваквих „редова" у хемији, знања за ученика добијају вшну,- нарочито практичпу вредност. У пркос свега заборављања остаје нешто, што се сигурно и чврсто запамти и што постане ученикова стална душевна својина. Уз то још долази, да ученик аосле тога и најнезнатнији рад гледа другим очима; овај му се тако рећи појављује у вишој светлости и припомаже уз то, да ученик од тада уважава и цени свако часно занимапе 2 ), ма, како оно изгледало незнатно.

Ј ) Написан за »Оћегрпша — а то је најстарији разред 0(1ег ешег Оћеггеа^сШе.* 2 ) А не само чиновничку струку.

ешеа Кеа^утпазшта Превод.