Prosvetni glasnik, 01. 01. 1903., S. 113

88

НРОСВЕТНИ ГЛАОНИК

цнјадне индукције симпатије заузима све важније место, поред естетичке емоције, која је непосредио добијена осећајем или основним осећањем. До сада се и сувише објапгаавада удога дисонанција и ружнога у уметности законом контраста, потребом разно.шких осећаја да се пробуди осетљивост. Свакако, вечито ведро небо умарало би нас; облаци су нотребни. Од обдака долазе небу безбро.јне боје, бескрајна нредивања; без призме облака шта би био залазак, шта рађање сунца? Тама је на тај начин пријатељ светлости. Али и сувише се од ружнога и нескладнога чинио прост зачин у вештачком приређнвању уметничких дела. Никада се на тај начин неће одредити значај ружнога, чак и ужаснога у уметности; још мање ће се објаснити еволуција уметиости ка реализму добро схваћеном, који гоне уметника да у своме делу све више даје места природи онаквој каква .је, као што у хармонији музичар се све више служи дисонанцијама, сложеним ритмима, свим оним што се приближује хуци ствари и страсти. Да би се оценила улога дисонанција и ружнога у уметности, не треба их сматрати као чисте осеКајс, но као нринципе осећања н на« чине израза. У модерној музици, дубок еФекат дисонанција објашњава се довољно самом њиховом изразном вредношћу. Бол и сложене емоције које сачињавају тако рећи полутаму радости не могу се изразити коисонанцијама и редовним и простим ритмима. Живот је борба у бсзбројним алтернативама, трењима и сударима; свест живота има као нужан додатак свест о побеђеним отпорима; и као што смо у стању да симнатишемо, и да се здружпмо само са живим бићима, како се мн осећамо дубоко узбуђени само нредстављањем нндивидуалног н социјалног живота, изилази да извесна мера бола и дисоканције улази као битан елеменат у уметност, из простога разлога што је нанор битан елекенат живота. Ружно је само спољни облИк беде и огравичавања које садржи жнвот. Савршено са сваке тачке гледишта, непогрешшо, не-би ®ас мог.ш занимати, јер би увек имало ту ману што не би било живо, не би било у вези н у друштву са нама. Жи®от такав каквога ми нозаајемо,. У солидарности са свима ©сталим животвма, у носредиом и ненос^едном односу са злнма без бро.ја;,. нотпуно исгсључује савршвно и апсолугно. Модерна уметност треба да буде основана! на појму несаврнгенога^ као Мбдерна метаФизика на нојму релативнога. Напредак уметности мер« се у једно« делу нремз< симнатнчаом иптересу који указује бедним етранама живвта, свима малим бићнт, ситним сгранама живота и руфобе. То је шрошнрење естетичке удружљивостн. У томе погледу, умвтност неизбежно корача за 1 развитком науке, за коју нема ничега малог, ннчега за занемаривањв; и која про->стире па"целу природу огромно изједначавање овојих законаг. Црве поеме и први романи причали су доживљаЈр богова илиЈкрал.ева; у то»време, херој драме чорао је за читаву главу бгоги вннш од:, оггалих људда.Данас ми