Prosvetni glasnik

1ГРЕДАВАЊА

121

VIII. II Формадну страиу предавања треба унапред одредити и утврдити, разделити предавање на извесне одељке, као: припрему, допуну и прожиривање знања, утврђивање новога знања, мерење успеха, општепонављање, опаска, кратка забелешка, а могу и други одељцн бпти; само, без напред одређене подеде, тешко је и лакше предавање извести и увек се чини забуна. У овоме предавању узети су ови одељци: иристуи — где се деци у кратко скрене пажња на оно, о чем ће се говорити; тумачење чланка — исиитивање и доиуна искуства, где је вођен говор о свему што ћедоћи у чланку и испричана прнча — I део, поновљена и напоменуто а доброчинству годубовом; иостуиак ири читапу и упут за разумевање садржине — где је, показаним начином, вршено читан.е првог дела приче и то седећи и редом. Ово за то, да не би деци ништа сметало, јер најмањи покрет — и ако показују прстом врсте — може да им пренесе око у другу врсту, а редом с тога, да се уклонн оно комешање прп прозивању. Чита се само по једна реченица н онда понови „речима својим," и погрешке се одмах у застоју, изговору, акценту •исправљају. Еад се прочита први део, онда једно дете испрнча као што је у књизи, а друго — како сам је причао, и тражи се раздика. Овако и други део; ту објаснити теже заостаде изразе, испричати и овај део, па целу причу; вежбање у леиом и ирашлном читању, где наставник прво прочита цео чланак правилно, иа онда бољи читачи, па у хору с наставником, па сви сами у хору; извођење иоуке и заииеивање: „Добро се добрим враћа" — где се изведе поука речена у горњој изреци и нагшше на таблицама, прегледа и узајамно поправи.

Поред свега до сада изложеног, треба још пазити, у колико је то у пашој власти, на: говор, глас, тон, манире, и удесити их према. деци. Наставник I раз. нарочито треба да се спусти у СФеру дечијег појимања, да говори њиховим језиком — да се подети. Није сваки, ма иначе одличан, наставник за овај разред. Ако се заиста за учитеља „треба родити,- то за учитеља I разреда није претерано речено, ади се доста постигне и практиком и вољом.

Шкодски рад у Учитељској Школи трсба лредавати иоследњих двеју година, а нарочито практично, и опет млад учитељ дуго да се сматра за „новпјлију" и увек да верује уизреку: „Човек се учи докјежив" — а нарочито учитељ. Вранковина. спремио М. Д. Мавсимови!,, учитељ.