Prosvetni glasnik

:26

ПРОСНЕТНИ ГЛАСНИК

Ја сам Земљопис разгледао и часх >ги је поднети Глав. Просв. Савету •свој нзвештај. Цео Земљонис написан је са највећом бриасљивошћу н тачношћу, тако . да нисам нашао ништа, где би имао шта да замерим. Особито могу са похвалом да изнесем иедагошку страну ове кљиге, јер су сви геограФски иојмови у поједшшм одељцима најлепше н врло јасно и разумљиво написани и објашњени, што је још више расветљено и олакшано многим јасним сликама, .Еоје су унесене. Материал и расиоред унесен у овом -Земљопису потпуно одго.вара наставном плану за средљо школе. Језик је врло леп н јасан. Обим је такав да се такође може лено и са успехом прећп. Према овоме част ми је изјавити Савету да се Земљонис за I разред •средњих школа од Е. Еовачевића, моае удотребити као уџбеник у нижим .разреднма средњих школа. За преглед овог земљописа не тражим никакав хонорар. Стојим Главном Просветном Савету на услузн. 10 јуна 1902 г. у Зајечару. Владнслав Сантнер дроФесор. РеФерат г. д-ра Манојла Сниљанића гласи: Г<лавном Просветном Савету, Прегледавши Земл.онис за I раз. средњих школа од Еосте Ф. Еовачевића, за који еам у прошлој години одређен, част ми ,је Главном Просветиом Савету следећи реферат поднети. Цео учбеник има 68 страна мале осмине. Према томе најкраћи је од -свих досадашњих учбеника геограФСких. Ма.теријал је подељен у четирп дела: Нахођење, Вода н Еонно, Елима и Становнпци земљини. На крају се находи „Додатак", у ком је „Ератак цреглед свих делова света по државама". Према томе распоред грађе у овој књижици знатно одстуна од уобичајеног реда у досадашњпм геограФеким учбеницнма п са изузетком оног „Додатка", може се рећи да је врло добар, бољи скоро него у свима доеадањим учбеницима. Псто је тако начнн објашњавања појединих ствари и нојава лак и иримамљив, •што учбенику нарочито вредност уздиже. Додајмо овоме и разумљив, потпуно школски стил, па .је у главном иостигнуто оно, што се од доброг школског учбеника тражи. Ово вреди као што рекох за сву грађу сем оног „Додатка", који по ..мојем мишљеву није требао ни на буде Додатак. Не уиуштајући се у то да .доказујем је ли добро илп рђаво урадпо г. Ковачевић што је овде спојио хоризонталну са вертикалном разграном, хидрографијом и политичком поделом :иоједпних делова света и на тај начин и у томе направио знатно другачији расноред дотичног градива, него што .је то било у досадашњим учбеницима,' Ја ћу се задржати само на количини »атеријала, којп .је ушао у овај Додатак. И ако мнслим да ГеограФИЈа за I раз. гнмназија треба да буде што краћа и елементарнија инак ,је обим, у ком г. Еовачевић износи пред ђаке хоризонталну и вертикалну разграну, хидрограФију и политичку поделу делова •свега, н сувшце мали. Скраћеност у овим нартијама његове ГеограФије тако ,да.1ек.о иде да су многе, веома важне ствари морале нотиуно. изостатн. Да •сноменем само то, да ни геограФСке ширине и дужине појединих делова света