Prosvetni glasnik

512

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Статистика наставе у Краљевини Србији за 1898.—99. шкодску годину са три картограма и седам диаграма. По сдужбеним изворима израдио Зар. Р. Поповић. Београд, у државној штампарији Краљевине Србије. 1903. 1 ЗШЈзИцие 11е Г тз!:гис{Ј0П рићПцие (1апб 1е гоуаите Ле 8егМе роиг 1'аппее всоШге 1898—99. ауес 1го1з саг1о§татте8 е1 8ер! (На§татте8. Годинама издаје министарство просвете „Статистику наставе у Краљевини Србији" и шаље је за књижниде свих наших стручних, средњих и народних школа. Ну, у колико је мени познато, ова статистика слабо привлачи нашу пажњу. У нас је, уопште, мало људи, који би је разгледали, а још мање их је, који би је озбиљније проучавади. Ова веома важна књига обично се прими, заведе у списак и остави у орман. Уверен сан. да ће се признати да огромна већина и самих наставника и не погдеда никад „Статистику наставе." Није зато чудо, што се у нас уопште мало зна тачнога какво нам је народно просвећивање, иде ли се у овоме на боље и у колико, што треба да покаже статистика. Али је чудно што сви ми радо тврдимо да то знамо, и ако га ни одакле нисмо могли научити, можда, само зато што нисмо хтели. Мени је намера да укратко прикажем „Статистику наставе за 1898. — 1899. школску годину," и да скренем пажњу просвећених људи, особито наставника, који се живо интересују школом, да разгледају ову драгоцену књигу, у којој ће наћи пуно лепих ствари за свестраније упознавање нашег народног просвећивања. Статистика, истина, излаже сухопарно мање више голе циФре, и на тај начин показује крајње резултате школовања. Она не износи узроке зашто је све онако како јесте, и не даје упута шта би ваљало чинити, па да све буде како се жели. Она је у толико још сухопарнија, па, без сумње, и то чини да се ређе ко одлучи да је проучава. Упоредо са статистиком ваљало би зато да редовно долази и једна друга књига бар сваке пете године, која би излагала и оно што није задаћа статистике. То је увидео и г. Поповић, па се на доста места упуштао и у тумачење појединости, које би према голој статистици свако морао схватити као назадак. Да наведем и неки пример. На стр. 150. вели г. Поповић:— „изгледа да се много више деце школовало у 1898. г. него у 1899. Ну, ми ћемо објаснити од куда је то и видећемо да није тако." И доиста он је ово лепо објаснио (в. стр. 150. и 151.). Упоређујући успех у настави у годинама 1896., 1897., 1898. и 1899. излази према

1 Ова ће књига изаћи из штампе за 20—30 дана.

Рвфер.